Jeżeli mamy środki trwałe używane sezonowo, to odpisy naliczamy jedynie w okresie ich wykorzystywania. Mamy do wyboru dwa sposoby rozliczenia. Amortyzację miesięczną wyliczamy, dzieląc roczną kwotę odpisów przez:

- liczbę miesięcy w sezonie albo

- 12 miesięcy w roku.

Przy pierwszej metodzie wysokość odpisów zaliczanych do kosztów będzie taka sama jak przy amortyzacji przez cały rok. Przy drugiej amortyzacja znacznie się wydłuży. Decyzja należy do przedsiębiorcy i zależy od tego, czy ważne są dla niego szybsze koszty. Pamiętajmy, że nie ma co się spieszyć z amortyzacją, jeśli firma ma straty.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Kowalski wykorzystuje sezonowo (czerwiec – sierpień) kombajny. Roczna kwota amortyzacji wynosi 6000 zł, natomiast miesięczny odpis w okresie czerwiec – sierpień 2000 zł (wysokość rocznego odpisu podzielona przez liczbę miesięcy, w których kombajny są używane). Przy tym wariancie faktyczna wysokość odpisów zaliczanych do kosztów będzie taka sama jak przy amortyzacji kombajnu używanego przez cały rok. Jeżeli pan Kowalski wybierze drugą metodę (roczna kwota amortyzacji podzielona przez 12 miesięcy), do kosztów w trakcie roku zaliczy tylko 1500 zł (6000 zł: 12 x 3). [/ramka]

Warto pamiętać, że bez względu na wybór metody sezonowy środek trwały amortyzujemy tylko w miesiącach jego wykorzystywania. [b]Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 16 grudnia 2008 r. (IPPB1/415-1188/08-2/EC). [/b]

[srodtytul]Przerwa w pracy[/srodtytul]

Te zasady amortyzacji dotyczą tylko tych składników majątku, które – z uwagi na specyfikę działalności przedsiębiorcy – używane są przez pewien okres. Ich sezonowe wykorzystywanie musi więc wynikać z charakteru danej działalności. Ten sposób rozliczenia nie dotyczy natomiast środków trwałych, które są czasowo niewykorzystywane np. z powodu braku zapotrzebowania na konkretne towary. One są rozliczane na ogólnych zasadach.

Musimy więc przede wszystkim zastanowić się, czy mogą być amortyzowane w tym czasie, kiedy nie pracują.

Przypomnijmy, że [b]jednym z warunków amortyzowania danej rzeczy jest wykorzystywanie jej na potrzeby działalności. Wyraźnie to podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 listopada 2005 r. (FSK 2503/04)[/b]. W rozstrzyganej sprawie chodziło o budynek, który powierzono innej firmie w celu znalezienia najemcy. Podatnik argumentował, że cały czas był gotowy do podpisania umowy najmu, co uzasadniało podatkową amortyzację. Sąd przyznał jednak rację fiskusowi, stwierdzając: „Środek trwały, którego podatnik nie używa w działalności gospodarczej, nie może być amortyzowany dla celów podatkowych”.

[srodtytul]Kiedy kontynuujemy...[/srodtytul]

Wydaje się jednak, że nadal można amortyzować środki trwałe, które były już wykorzystywane w firmie, a tylko przez jakiś czas nie pracują (np. z powodu braku zamówień). [b]Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 września 2008 r. (ILPB3/423-408/08-3/ŁM)[/b], w której czytamy: „czasowy brak wykorzystania maszyn i urządzeń w przypadku kontynuowania prowadzonej działalności w zakresie wynajmu, w której były te środki wykorzystywane, nie spowoduje utraty prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodów”.

[b]Także w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 grudnia 2008 r. (ITPB3/423-487/08/MT) stwierdzono:[/b] „Nieruchomość stanowi siedzibę spółki. Była również wykorzystywana w celu osiągania przychodów z najmu lokali użytkowych znajdujących się w budynku. Obecnie podatnik czyni starania w celu zbycia tego składnika majątku, dopuszczając jednocześnie możliwość powrotu do oddawania lokali użytkowych w najem w przypadku nieznalezienia nabywcy. A zatem pomimo faktycznego nienajmowania lokali użytkowych jednostka nie zaprzestała definitywnie prowadzenia działalności w tym zakresie. Ponadto nieruchomość jest wykorzystywana na potrzeby związane z funkcjonowaniem spółki jako jej siedziba. Oznacza to, że w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 16c pkt 5 ustawy o CIT, a odpisy amortyzacyjne dokonywane przez wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów”.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Kowalski wykorzystuje w działalności samochód osobowy. W lutym miał kolizję z innym autem i przez dwa miesiące samochód nie był używany w firmie. Mimo to pan Kowalski nadal naliczał odpisy amortyzacyjne. Po naprawie pojazd jest ponownie wykorzystywany na potrzeby działalności. [/ramka]

[srodtytul]... a kiedy trzeba wstrzymać [/srodtytul]

Nie mogą natomiast być amortyzowane środki trwałe nieużywane przez podatnika na skutek zaprzestania działalności, w której były wykorzystywane (art. 22c pkt 5 ustawy o PIT oraz art. 16c pkt 5 ustawy o CIT).

Nie można też naliczać odpisów w firmie, która zawiesiła działalność na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Amortyzację wstrzymujemy od następnego miesiąca po zawieszeniu działalności.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Kowalski zawiesił w kwietniu działalność gospodarczą. Za ten miesiąc nalicza jeszcze odpisy amortyzacyjne od firmowych środków trwałych i zalicza je do kosztów uzyskania przychodów. W maju już nie może tego zrobić. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[link=mailto:p.wojtasik@rp.pl]p.wojtasik@rp.pl[/link]