[b]Wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie domeny internetowej mogą być kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych[/b].
Nie ma przepisów, które wyłączałyby je z kosztów podatkowych (tak [b]interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 28 marca 2007 r., P3-415-2/07[/b]). Oczywiście warunkiem jest ich prawidłowe udokumentowanie.
[srodtytul]To nie jest wartość niematerialna i prawna[/srodtytul]
[b]Organy podatkowe stoją na stanowisku, że domena internetowa nie może być uznana za wartość niematerialną lub prawną.[/b] Powołują się na to, że przepisy ustaw o podatkach dochodowych zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych.
W art. 16b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) i art. 22b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) wymieniono te podlegające amortyzacji, z kolei w art. 16c ustawy o CIT i art. 22c ustawy o PIT – te, których się nie amortyzuje. W żadnym z tych przepisów nie znajdziemy nabycia (zakupu) domeny internetowej (tak np. [b]interpretacje: Izby Skarbowej w Warszawie z 28 stycznia 2008 r., IP-PB3-423-393/07-02/KUKM, Urzędu Skarbowego w Wodzisławiu Śląskim z 22 listopada 2006 r., PDFD/4111/I-18/06[/b]).
W konsekwencji wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie domeny internetowej przedsiębiorca zalicza wprost do kosztów uzyskania przychodów. Mogą to być koszty pośrednio albo bezpośrednio związane z przychodami.
[srodtytul]Koszt pośredni[/srodtytul]
Przyjmuje się, że kosztem pośrednim będą wtedy, gdy domena internetowa wykorzystywana jest we własnej działalności.
Takie koszty są potrącalne w dacie ich poniesienia.
U podatników prowadzących księgi rachunkowe za dzień poniesienia kosztu uważa się, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 5d ustawy o PIT, dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w razie braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Natomiast u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się, zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT, dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
[srodtytul]Nie rozliczamy w czasie[/srodtytul]
Jeżeli koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, rozlicza się je proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 5c i ust. 6 ustawy o PIT).
Domena internetowa z założenia może być wykorzystywana przez wiele lat (np. cztery lata, dziesięć lat), a tym samym jej koszt przekracza okres roku podatkowego, w którym została nabyta lub wytworzona. Przyjmuje się jednak, że nie jest możliwe proporcjonalne przyporządkowanie kosztów do długości okresu, w którym będzie ona wykorzystywana, gdyż w momencie poniesienia kosztu nie jest on (zazwyczaj) znany. W konsekwencji nie zachodzi konieczność proporcjonalnego rozliczenia wydatków (tak Izba Skarbowa w Warszawie w wyżej cytowanej interpretacji).
[srodtytul]Kiedy koszt bezpośredni[/srodtytul]
Zakupione lub wytworzone domeny internetowe nie muszą być wykorzystywane we własnej działalności. Mogą być nabyte (wytworzone) w celu dalszej odsprzedaży. W takim wypadku [b]wydatki na ich nabycie lub wytworzenie powinny być zakwalifikowane do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami. Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 30 czerwca 2006 r. (I SA/Gd 610/ 05).[/b]
Regułą jest, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o PIT). Wyjątki od tej reguły rozliczania w czasie kosztów bezpośrednio związanych z przychodami określone zostały odpowiednio w art. 15 ust. 4b i 4c ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 5a i 5b w zw. z ust. 6 ustawy o PIT).
[srodtytul]W księdze przychodów i rozchodów[/srodtytul]
Podział na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami nie ma znaczenia dla przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Potrącają oni wszystkie koszty podatkowe, zgodnie z regułą ogólną zawartą w art. 22 ust. 4 ustawy o PIT, tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Jak zauważył [b]Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim w interpretacji z 22 sierpnia 2005 r. (US-I-1A-415-10/05)[/b], wydatki na zakup prawa do domeny internetowej przeznaczonej do odsprzedaży należy ewidencjonować w kolumnie 14 księgi „pozostałe wydatki”. Domena internetowa nie jest rzeczą i z tego względu nie może być uznana za „towar handlowy”, i wpisana w kolumnie 10 „zakup towarów handlowych”.
[ramka][b]Co to jest domena internetowa[/b]
Domena internetowa to złożony z kilku elementów adres strony internetowej (jego ostatni człon). Rozróżnia się domeny ogólne (np. *.com – komercyjne dla wszystkich firm) oraz narodowe (w przypadku Polski *.pl). Domeny internetowe wymagają rejestracji. Są wykorzystywane głównie w celach reklamowo-marketingowych, gdyż umożliwiają osobom trzecim łatwy dostęp do strony internetowej firmy.[/ramka]
[ramka][b]Koszt reklamy[/b]
Niekiedy wydatki na zakup domeny internetowej mogą być traktowane jako koszty reklamy. Jak wyjaśnił [b]Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście w interpretacji z 9 marca 2005 r. (II-2/423/3/04/MB)[/b], będzie tak wtedy, gdy „na stronie internetowej podmiotu oprócz treści informacyjnych dotyczących działalności prowadzonej przez podmiot zawarte są treści wartościujące i zachęcające – charakterystyczne dla reklamy”. Obecnie taka kwalifikacja kosztu dotyczącego domeny internetowej nie ma istotnego znaczenia. Może być jednak ważna przy ocenie wydatków poniesionych przed 1 stycznia 2007 r., gdyż koszty reklamy, z wyjątkiem reklamy publicznej, były limitowane.[/ramka]
[i]Autor jest doradcą podatkowym w BDO Numerica International Auditors & Consultants[/i]