Wydatek może być zaliczony do kosztów podatkowych, jeśli spełnione są dwa warunki: można wykazać jego związek z przychodem przedsiębiorcy i nie został wymieniony na liście wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 23 ustawy o PIT). Nabycie koszulek opatrzonych logo oraz rozdanie ich podczas miejskiego festynu jest działaniem mającym na celu promowanie firmy i jej logo, istnieje zatem jasny związek poniesionego wydatku z przychodami podatnika.

Sprawdzić trzeba jednak, czy działania takie nie zostaną potraktowane jak reprezentacja. Kosztem podatkowym nie mogą być bowiem wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

[srodtytul]Reklama czy reprezentacja [/srodtytul]

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć „reprezentacja” i „reklama”. Należy więc sięgnąć do definicji słownikowej. Zgodnie z nią reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”, a reklama to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”.

[srodtytul]Tylko niewielkie prezenty [/srodtytul]

Reprezentacją są więc takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi przedsiębiorcami, związane zwłaszcza z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z ich pobytem, zakupy kwiatów i upominków itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu, mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu produktu lub usługi oferowanych przez firmę. Reklama może również dotyczyć określonej marki, kiedy to celem działań jest utrwalenie nazwy firmy (produktu) w pamięci potencjalnych nabywców.

Rozdawanie różnego rodzaju gadżetów z logo firmy, takich jak koszulki, bluzy czy kubki, można uznać za działania o charakterze reklamowym. Wydatki na ich nabycie mogą być w całości zaliczone do kosztów podatkowych.

Pamiętajmy przy tym, że zgodnie z praktyką organów podatkowych przekazywanie prezentów o większej wartości, mających dla obdarowanego w większym stopniu charakter użytkowy niż reklamowy (np. skórzany portfel, markowe pióro, alkohol, kosmetyki itp.), [b]jest klasyfikowane jako działanie o charakterze reprezentacyjnym i wydatki z nim związane powinny podlegać wyłączeniu z kosztów podatkowych.[/b]

[b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 19 sierpnia 2008 r. (ILPB3/423-301/08-6/KS)[/b] potwierdziła, że koszty poniesione na nabycie upominków opatrzonych logo firmy o wartości niższej niż 100 zł stanowią koszty reklamy podatnika. Natomiast [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 31 lipca 2008 r. (IP-PB3-423-715/08-2/MŚ)[/b] wskazała, że „w przypadku upominków o niewielkiej wartości wydawanych masowym klientom trudno raczej przypisać im funkcję reprezentacyjną. Ich obecność w rzeczywistości gospodarczej jest tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku, a logo jako znak graficzny przedsiębiorstwa (firmy) czy produktu stanowi jedynie swojego rodzaju informację handlową”.

[srodtytul]VAT płacić nie trzeba[/srodtytul]

Rozdanie koszulek z logo może być uznane za czynność opodatkowaną VAT jedynie wtedy, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

- przekazanie dotyczy towarów należących do przedsię-biorstwa podatnika,

- podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części,

- przekazanie to dokonane zostało na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Nieodpłatne przekazanie przez przedsiębiorcę koszulek z logo firmy nie jest jednak opodatkowane VAT, bo czynność ta jest ściśle i bezpośrednio związana z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Potwierdzają to sądy administracyjne [b](m.in. wyrok WSA w Olsztynie z 13 marca 2008 r., I SA/Ol 53/08, czy wyrok WSA w Rzeszowie z 14 lutego 2008 r., I SA/Rz 875/07), a przede wszystkim NSA w wyroku z 13 maja 2008 r. (I FSK 600/07)[/b]. Wydawanie takich towarów jest działaniem o charakterze promocyjno-reklamowym związanym bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością. Tym samym czynność ta nie jest opodatkowana VAT niezależnie od tego, czy rozdawane koszulki spełniają definicję towarów o małej wartości czy też nie. Podatnikowi przysługuje też prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów wydawanych przez niego nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

[i]Autorka jest doradcą podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]