W pkpir trzeba księgować każdą umowę, choć to bywa uciążliwe - interpretacja podatkowa

Przedsiębiorca nie powinien ewidencjonować zakupów na podstawie zbiorczego zestawienia wydatków. To niezgodne z przepisami.

Publikacja: 19.03.2020 07:33

W pkpir trzeba księgować każdą umowę, choć to bywa uciążliwe - interpretacja podatkowa

Foto: Adobe Stock

Fiskus bardzo formalnie podchodzi do zasad dokumentowania firmowych wydatków. Pokazuje to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wystąpił o nią przedsiębiorca handlujący akcesoriami komputerowymi. Sprzedaje konsole i gry. Kupuje je od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Transakcje dokumentowane są umową kupna-sprzedaży. Wydatki wynoszą od dziesięciu do kilkuset zł. Często przedsiębiorca podpisuje kilkadziesiąt umów dziennie.

Jak je ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Przedsiębiorca wpisuje każdą umowę osobno. Ale skarży się, że księgowanie tak dużej ilości dokumentów jest czasochłonne i uciążliwe. Dlatego wolałby sporządzać zbiorcze dowody zawierające zsumowane wydatki. Oczywiście do tych dowodów podłączone zostaną wszystkie umowy.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Incydentalna sprzedaż w fundacji rodzinnej bez VAT? Jest wyrok WSA
Podatki
"Polska fundacja rodzinna – jak zaplanować sukcesję w biznesie". Bezpłatny webinar "Rzeczpospolitej"
Podatki
Fałszywe faktury VAT. Oszuści podatkowi też uczą się elektroniki
Podatki
Taksówka na koszt firmy. Ten wyrok nie ucieszy pracodawców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki
Trybunał Konstytucyjny: Nie można zastawiać pułapek na podatników