W pkpir trzeba księgować każdą umowę, choć to bywa uciążliwe - interpretacja podatkowa

Przedsiębiorca nie powinien ewidencjonować zakupów na podstawie zbiorczego zestawienia wydatków. To niezgodne z przepisami.

Publikacja: 19.03.2020 07:33

W pkpir trzeba księgować każdą umowę, choć to bywa uciążliwe - interpretacja podatkowa

Foto: Adobe Stock

Fiskus bardzo formalnie podchodzi do zasad dokumentowania firmowych wydatków. Pokazuje to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wystąpił o nią przedsiębiorca handlujący akcesoriami komputerowymi. Sprzedaje konsole i gry. Kupuje je od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Transakcje dokumentowane są umową kupna-sprzedaży. Wydatki wynoszą od dziesięciu do kilkuset zł. Często przedsiębiorca podpisuje kilkadziesiąt umów dziennie.

Jak je ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Przedsiębiorca wpisuje każdą umowę osobno. Ale skarży się, że księgowanie tak dużej ilości dokumentów jest czasochłonne i uciążliwe. Dlatego wolałby sporządzać zbiorcze dowody zawierające zsumowane wydatki. Oczywiście do tych dowodów podłączone zostaną wszystkie umowy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki
Skarbówka korzysta z prawa, jak chce? NSA alarmuje Ministerstwo Finansów