Tak

Zgodnie z art. 73 ust. 1

prawa celnego (DzU z 2004 r. nr 68, poz. 622 ze zm.)

do postępowania w sprawach celnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 12 oraz działu IV

ordynacji podatkowej

(wprawdzie przepis mówi, że z uwzględnieniem zmian wynikających z prawa celnego, ale problem, o który pyta czytelnik, nie jest odrębnie uregulowany w prawie celnym).

Art. 225 ordynacji podatkowej (op) znajduje się właśnie w dziale IV tego aktu prawnego.

Wynika z niego, że jeżeli odwołanie nie zostało rozpatrzone w terminie określonym w art. 139 § 3 a decyzja do tego czasu nie została wykonana, to jej wykonanie ulega wstrzymaniu z mocy prawa w granicach określonych w odwołaniu – do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego.

Terminy, o których mowa w art. 139 § 3 op, to:

- dwa miesiące – tyle maksymalnie powinno trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

- trzy miesiące – tyle maksymalnie powinno trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, gdy w sprawie tej przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy.

Jak widać, art. 225 op zawiera sankcję dla organów podatkowych (i celnych) za opieszałość w załatwieniu sprawy w postępowaniu odwoławczym. Jeżeli odwołanie podatnika (importera) nie będzie rozpatrzone w ciągu dwóch (trzech) miesięcy, a decyzja do tego czasu również nie zostanie wykonana, wówczas jej wykonanie zostaje wstrzymane z mocy prawa.

To oznacza, że organ podatkowy (celny) nie może egzekwować wynikających z niej należności. Jak długo? Do dnia, kiedy zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

Potwierdził to WSA w Warszawie w wyroku z 7 lipca 2005 r. (III SA/Wa 1122/05). Czytamy w nim: „Przewidziane w art. 225 wstrzymanie wykonania decyzji z mocy prawa jest środkiem ochrony strony postępowania podatkowego (celnego), którego sens i istota sprowadza się do zakazu wykonania decyzji aż do czasu wydania i doręczenia stronie postępowania decyzji przez organ odwoławczy. Prowadzenie zatem egzekucji w momencie, gdy z mocy prawa wykonanie decyzji zostało wstrzymane, stanowi naruszenie tego zakazu. W tym czasie bowiem nie jest możliwe nie tylko wystawienie tytułu wykonawczego, lecz także podjęcie innych czynności w już wszczętym postępowaniu egzekucyjnym”.