Czy jeśli odbiorca usług podpisze z ich dostawcą umowę dotyczącą archiwizowania faktur elektronicznych, to faktury takie będą otrzymywane w chwili umieszczenia ich w archiwum dostawcy?

- pyta czytelnik.

Obowiązkiem podatników VAT jest prawidłowe dokumentowanie obrotu, a więc wystawianie faktur potwierdzających określone informacje. Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU z 2005 r. nr 95, poz. 798 ze zm.). Dotyczą one nie tylko faktur w formie papierowej, ale i elektronicznej. W tym drugim wypadku trzeba jednak spełnić jeszcze dodatkowe warunki. Przepisy nie określają jednak, jak określić moment otrzymania przez odbiorcę faktury elektronicznej. Pomocne mogą być w tej sytuacji wskazówki, jakich udzieliła Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 21 grudnia 2007 r. (ILPP2/443-55/07-3/IM). Izba stwierdziła, że dopóki faktura elektroniczna nie będzie otworzona i przeczytana przez odbiorcę, dopóty praktycznie nie zostanie otrzymana. Na określenie momentu otrzymania faktury przez odbiorcę nie będzie zatem miał wpływu fakt podpisania z kontrahentami umów na archiwizowanie.