Tak orzekł WSA we Wrocławiu w wyroku z 25 stycznia 2008 r. (I SA/Wr 1521/07).
Podatnik zapytał organy podatkowe, czy może uznać za potwierdzenie odbioru faktur korygujących otrzymane w formie e-maila zestawienie specyfikacji płatności faktur VAT. Zastanawiał się też, jaka jest w takiej sytuacji data otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Organ podatkowy stwierdził, że przesłany drogą e-mailową dokument potwierdza otrzymanie faktury korygującej przez nabywcę, o ile będzie on utrwalony w formie umożliwiającej nieskrępowaną możliwość zapoznawania się z nim, a jednocześnie niepozwalającej na dokonywanie jakichkolwiek zmian w jego treści. Dodatkowo musi z niego bezspornie wynikać, że dokumentuje on fakt otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.
Dokumentem tym może być również specyfikacja płatności zawierająca zestawienie faktur korygujących, jeżeli tak wynika z umowy handlowej zawartej między kontrahentami. Uprawnienie do obniżenia podatku należnego nabywa się z dniem otrzymania dokumentu potwierdzającego.
Podatnik zaskarżył decyzję do WSA, zarzucając organom podatkowym naruszenie prawa poprzez brak wskazania, że w jego sprawie zastosowanie ma § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom. Przepis ten nakłada na sprzedawcę obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, jako podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zarzutów tych nie podzielił sąd. Orzekł, że decyzja organu nie narusza prawa.
Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte
Agnieszka Czarnecka, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte
Kwestia zasadności i zgodności z ustawą o VAT wymogu posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta – jako warunku obniżenia obrotu, od lat budzi wątpliwości.
Sprawą zajął się Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z 11 grudnia 2007 r. (U 6/06) utrzymał stosowanie kontrowersyjnego przepisu przez rok.Komentowane orzeczenie jest przykładem interpretowania utrzymanych w mocy przepisów rozporządzenia z 25 maja 2005 r. zgodnie z postępującymi zmianami w komunikacji między podmiotami gospodarczymi. W rezultacie, z uwagi na brak formalnie ustalonego w przepisach podatkowych formatu potwierdzenia, w praktyce przyjmowany powinien być każdy dokument otrzymany przez wystawcę faktury korygującej, z którego wynika, że kontrahent otrzymał ją od dostawcy. Obecnie coraz powszechniejsza jest wymiana danych za pomocą poczty elektronicznej lub platformy EDI. W rezultacie wymagania organów podatkowych, że analizowane potwierdzenie ma mieć formę np. podpisanej papierowej kopii faktury korygującej przesłanej do wystawcy
– co było rozpowszechnione wiele lat temu
– może być uznane za rozwiązanie archaiczne, generujące niepotrzebną ilość dokumentów i dodatkowej pracy.
Każdy zatem dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt otrzymania faktury korygującej przez nabywcę i zapewniona jest jego integralność oraz niezmienność, może być uznany za dokument wskazany w § 16 wspomnianego wcześniej rozporządzenia.