Tak

Jeśli wraz ze zmianą logo firmy czytelnik zlikwiduje wartość niematerialną i prawną, jaką było poprzednie logo, to niezamortyzowana część wartości początkowej będzie kosztem podatkowym.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zaliczane są te wydatki, które ponoszone są w celu uzyskania przychodu albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu i nie zostały przez ustawodawcę z tej kategorii wyłączone (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

Jeżeli w omawianym wypadku od wartości początkowej logo były dokonywane odpisy amortyzacyjne i – jak sądzę – były one kosztem podatkowym, to tym samym wydatek poniesiony w związku z jego nabyciem był celowy. Zapewne też celowe jest działanie polegające na zmianie logo. Sama likwidacja logo (zakończenie gospodarczego wykorzystywania) może być zatem uznana za czynność, która mieści się w pojęciu działań celowych (w znaczeniu nadanym przez art. 15 ust. 1 ustawy o CIT). Skoro tak, to trzeba sprawdzić, czy wydatki te nie są wyłączone przez ustawodawcę z kosztów.

Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT mówi tylko (pkt 5), że do kosztów nie zalicza się strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Biorąc to pod uwagę, można przyjąć, że niezamortyzowana część wartości początkowej logo jest kosztem podatkowym.

Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska