- Spółka z o.o. sprzedaje druki ozdobne (zaproszenia, jubileusze w oprawach twardych itp.). Raz na rok wydajemy katalog, w którym znajdują się symbole, kolory druków, ceny i formaty różnych druków obowiązujące na rok następny. Katalog na 2007 r. (dotyczący produktów sprzedawanych w 2007 r.) został wydrukowany i rozesłany do naszych stałych klientów w grudniu 2006 r. Faktura dokumentująca koszty jest z grudnia 2006 r. Do kosztów jakiego roku należy zaliczyć ten wydatek? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Wszystko zależy od tego, do jakiej grupy kosztów uzyskania przychodów zakwalifikujemy taki wydatek - czy jest to koszt bezpośrednio związany z przychodem, czy inny.
W 2006 r., kiedy spółka ponosiła ten wydatek, obowiązywała zasada, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne w tym roku podatkowym, którego dotyczą. A to oznaczało, że koszty poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego były potrącane w tymże roku podatkowym (art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - updop). Wydatki, których nie można bezpośrednio powiązać z przychodami, zaliczane były do kosztów w dacie poniesienia.
W 2007 r. podział na koszty bezpośrednio związane z przychodem i inne oraz sposób ich rozliczenia wynika wprost z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisach nadal nie znajdziemy jednak klucza, według którego należałoby zakwalifikować wydatki do jednej z tych dwóch kategorii kosztów.
Katalog wydawany przez spółkę to typowa informacja handlowa. Wydatki na jego wydrukowanie i dystrybucję nie są - moim zdaniem - kosztami bezpośrednio związanymi z przychodem. Sam fakt ich poniesienia nie gwarantuje efektu w postaci powstania lub zwiększenia przychodu. To, że taki wydatek jest kosztem pośrednim sprzedaży towarów, potwierdziła też Izba Skarbowa w Gdańsku w piśmie z 21 lipca 2006 r. (BI/41170050/06).
Co do zasady powinien więc być ujęty w kosztach w momencie poniesienia. Ponieważ koszt ten spółka poniosła w 2006 r. - kiedy nie było jeszcze przepisów mówiących, co należy rozumieć przez datę poniesienia wydatku - nie powinno być raczej wątpliwości co do tego, że należy go zaliczyć do kosztów podatkowych 2006 r. To, że wydatek ten dotyczy pośrednio sprzedaży, która będzie realizowana w 2007 r., nie powinno tu mieć znaczenia.
A jak to wygląda już pod rządami nowych przepisów? Z art. 15 ust.4d updop wynika, że koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami zasadniczo są potrącalne w dacie ich poniesienia (chyba że dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy - ale tak nie jest u czytelnika). Za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w razie braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Podkreślmy jednak, że taki sposób rozliczenia będzie miał zastosowanie do kosztów poniesionych po 31 grudnia 2006 r., a więc w sytuacji przedstawionej przez czytelnika nie wchodzi on w grę.
Wynika z tego, że obecnie o podatkowym ujęciu tych kosztów decyduje to, kiedy zostaną one ujęte w księgach rachunkowych.
- Koszt wydania katalogu produktów na kolejny rok to niewątpliwie pośredni koszt sprzedaży. Na sposób ujęcia go w księgach rachunkowych wpływ ma przede wszystkim to, czy będzie to wydatek istotny z punktu widzenia polityki rachunkowości firmy - mówi Piotr Przemysław Żak, biegły rewident.
- Jeśli nie, powinien być ujęty wdacie poniesienia - a więc zaciągnięcia zobowiązania wobec kontrahenta.
Jeśli jednak jest to znaczny wydatek, większość księgowych zapewne rozliczy go międzyokresowo, w efekcie czego w aktywach spółki powstanie rozliczenie międzyokresowe kosztów o charakterze czynnym.
Zdaniem naszego eksperta dokonanie rozliczenia międzyokresowego tego kosztu nie powinno wpływać na moment odniesienia go w koszty podatkowe.