Jak zaksięgować zakup towarów handlowych i ich transport

Faktury potwierdzające zakup towarów i usług są dla przedsiębiorcy podstawą do ujęcia wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Kwoty poniesione na nabycie materiałów ujmuje się w kol. 10 pkpir, a na ich przewiezienie - w kol. 11.

Publikacja: 27.08.2018 06:20

Jak zaksięgować zakup towarów handlowych i ich transport

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) zajmuje się handlem detalicznym (materiały budowlane). 9 sierpnia 2018 r. przedsiębiorca nabył towary handlowe (cegły) od firmy X za kwotę 123 000 zł, w tym VAT 23 000 zł. Nabycie cegieł zostało udokumentowane fakturą z nr 19/08/2018 r. z 9 sierpnia 2018 r. wystawioną przez firmę X. Przedsiębiorca zlecił transport cegieł firmie transportowej, która przewiozła je w tym samym dniu za cenę 2 460 zł, w tym VAT 460 zł. Na udokumentowanie wykonanej usługi firma transportowa wystawiła 9 sierpnia 2018 r. fakturę nr 128/2018. Przedsiębiorca zapłacił za obie faktury, tj. za cegły i ich transport przelewem na rachunek bankowy. Podatek naliczony wynikający zarówno z faktury potwierdzającej nabycie cegieł, jak i usługi ich transportu zostanie odliczony w całości przez przedsiębiorcę w deklaracji VAT-7 za sierpień 2018 r. W której kolumnie prowadzonej przez przedsiębiorcę (metodą kasową) podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy ująć koszty zakupu cegieł i ich transportu? – pyta czytelniczka.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku