PIT: mieszkania amortyzowanego metodą uproszczoną nie można ulepszyć

Gdy podatnik ustali wartość początkową obiektów mieszkalnych jako iloczyn metrów kwadratowych powierzchni użytkowej i kwoty 988 zł, wydatki poniesione na remont lub modernizację zaliczy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Publikacja: 09.07.2018 06:40

PIT: mieszkania amortyzowanego metodą uproszczoną nie można ulepszyć

Foto: Fotolia.com

Wartość początkowa budynków i lokali mieszkalnych może być przez podatników PIT ustalona w sposób uproszczony. W takiej sytuacji budynku lub lokalu nie trzeba ujmować w ewidencji środków trwałych (zob. art. 22n ust. 3 ustawy o PIT). Odpisy amortyzacyjne są jednak wtedy ustalane od niewielkiej podstawy ich naliczania.

Zgodnie bowiem z art. 22g ust. 10 ustawy o PIT podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych: wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty 988 zł. Za powierzchnię użytkową uważa się przy tym powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości >patrz ramka.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku