Kiedy ślad węglowy nie wystarcza

Deklaracje środowiskowe produktu (EPD – Environmental Product Declaration) typu III coraz śmielej wypierają kalkulacje produktowego śladu węglowego. Za sprawą międzynarodowych łańcuchów wartości dzieje się to także w Polsce.

Publikacja: 31.07.2024 19:09

Sztuczna inteligencja od AI Clearing i Sunmetric przyczyni się do rozwoju projektów OZE

Sztuczna inteligencja od AI Clearing i Sunmetric przyczyni się do rozwoju projektów OZE

Foto: Shutterstock

Ślad węglowy jest bez wątpienia najjaśniejszą i najgorętszą gwiazdą zrównoważonego rozwoju i ESG. Trudno się temu dziwić, skoro to właśnie emisje odpowiadają za katastrofę klimatyczną. Wiele rozmów zaczyna się właśnie od śladu węglowego, można z powodzeniem uznać, że ten – solidnie już wystandaryzowany – wskaźnik wpływu środowiskowego okrzepł w publicznym dyskursie niczym dziura ozonowa 30 lat temu. W 2022 r. na łamach „The Economist” opublikowany został artykuł, idący naprawdę daleko w ocenie znaczenia śladu węglowego. Teza daje się streścić w kilku słowach: w ESG możemy pominąć S i G, a E powinno oznaczać nie szerokie environmental (zagadnienia środowiskowe), ale wąskie emissions (emisje). Reszta nie ma znaczenia. To oczywista nieprawna, zaczynając od tego, że wpływ środowiskowy jest zdecydowanie bardziej skomplikowany niż wynikałoby to z samego śladu węglowego. Problem ten rozwiązują deklaracje środowiskowe produktu.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Poradniki Rzeczpospolitej Prawo
Akademia zakupów publicznych - nowy dodatek dla specjalistów
Poradniki Rzeczpospolitej Prawo
Jak zapewnić zgodność zamówienia z rzeczywistymi potrzebami
Poradniki Rzeczpospolitej Prawo
Brak podziału zamówienia na części nie może naruszać uczciwej konkurencji
Poradniki Rzeczpospolitej Prawo
Właściwe rozpoznanie własnych potrzeb to podstawa efektywnego zamówienia
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem