Aktualizacja: 28.04.2025 16:06 Publikacja: 28.04.2025 06:00
Foto: Adobe Stock
Jeszcze niedawno cena była niemal jedynym wyznacznikiem „najkorzystniejszej oferty” w zamówieniach publicznych. Dziś coraz częściej liczy się coś więcej: jakość, odpowiedzialność społeczna i troska o środowisko. Przepisy i rosnąca świadomość zamawiających sprawiają, że kryteria pozacenowe stają się standardem – nie modą.
Jeszcze kilka lat temu wybór najkorzystniejszej oferty w zamówieniach publicznych był w przeważającej mierze determinowany jednym kryterium: ceną. Zamawiający kierowali się przekonaniem, że maksymalna oszczędność na cenie zawsze oznacza racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Również prawo pozwalało na stosowanie ceny jako jedynego kryterium wyboru ofert. W praktyce konsekwencje tego podejścia mogły być jednak również negatywne – niska cena mogła oznaczać niską jakość towarów lub usług nabywanych przez zamawiających publicznych, a w konsekwencji również brak stabilności zatrudnienia oraz niską motywację pracowników, którzy wykonywali usługi, np. w zakresie utrzymania czystości czy też ochrony obiektów publicznych. W skrajnych przypadkach opieranie się jedynie na kryterium najniższej ceny mogło prowadzić nawet do bankructwa wykonawców lub problemów z utrzymaniem infrastruktury.
Projekt Akademii Zakupów Publicznych to inicjatywa, która może stać się kamieniem milowym w profesjonalizacji ry...
Obecny stan realizacji celów społecznych jest niewystarczający.
Umożliwienie składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów.
Analiza potrzeb i wymagań ma fundamentalne znaczenia dla całego procesu.
W obliczu zbliżających się wyborów prezydenckich w Polsce zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest, aby platformy społecznościowe nie zakłócały procesów demokratycznych.
Aby nabyć jak najlepszą usługę w drodze zamówienia publicznego, należy dokładnie określić własne potrzeby. Ważne...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas