Aktualizacja: 16.05.2025 03:43 Publikacja: 28.04.2025 06:00
Foto: Adobe Stock
Jeszcze niedawno cena była niemal jedynym wyznacznikiem „najkorzystniejszej oferty” w zamówieniach publicznych. Dziś coraz częściej liczy się coś więcej: jakość, odpowiedzialność społeczna i troska o środowisko. Przepisy i rosnąca świadomość zamawiających sprawiają, że kryteria pozacenowe stają się standardem – nie modą.
Jeszcze kilka lat temu wybór najkorzystniejszej oferty w zamówieniach publicznych był w przeważającej mierze determinowany jednym kryterium: ceną. Zamawiający kierowali się przekonaniem, że maksymalna oszczędność na cenie zawsze oznacza racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Również prawo pozwalało na stosowanie ceny jako jedynego kryterium wyboru ofert. W praktyce konsekwencje tego podejścia mogły być jednak również negatywne – niska cena mogła oznaczać niską jakość towarów lub usług nabywanych przez zamawiających publicznych, a w konsekwencji również brak stabilności zatrudnienia oraz niską motywację pracowników, którzy wykonywali usługi, np. w zakresie utrzymania czystości czy też ochrony obiektów publicznych. W skrajnych przypadkach opieranie się jedynie na kryterium najniższej ceny mogło prowadzić nawet do bankructwa wykonawców lub problemów z utrzymaniem infrastruktury.
Projekt Akademii Zakupów Publicznych to inicjatywa, która może stać się kamieniem milowym w profesjonalizacji ry...
Obecny stan realizacji celów społecznych jest niewystarczający.
Analiza potrzeb i wymagań ma fundamentalne znaczenia dla całego procesu.
Umożliwienie składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów.
Urząd Zamówień Publicznych uruchomił Akademię Zakupów Publicznych, nowatorski program, którego celem jest edukac...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas