Zdaniem przewoźników z Transport i Logistyka Polska nowe przepisy o czasie pracy kierowców dają możliwość co najmniej kilku interpretacji w przy wyliczaniu ich wynagrodzenia za podróżowanie na zagranicznych trasach. Dlatego zwrócili się do resortu infrastruktury o wytyczne. Zdaniem przewoźników wspólną wykładnią nowych przepisów w zderzeniu z dotychczasowymi powinny zająć się: ministerstwo rodziny i polityki społecznej, ministerstwo finansów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy i Inspekcja Transportu Drogowego.
Chcą liczyć prawidłowo
Okazuje się, że przewoźnicy nie wiedzą, ile w myśl nowych zasad powinny wynieść podatek i składki od pensji kierowcy przejeżdżającego w ciągu kilku godzin przez kilka państw UE. Podają przykład pracownika, który w trakcie jednej doby wykonał przewóz z Kolonii w Niemczech do Lille we Francji, przejeżdżając tranzytem przez Belgię.
Czytaj więcej:
Diety w tych państwach wynoszą 49, 48 i 50 euro. Jaką stawkę diety, określonej w rozporządzeniu z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej należy przyjąć, tak aby zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT odliczyć 1/3 równowartości tej diety za dobę pobytu pracownika za granicą od podstawy wymiaru podatku dochodowego?
ZUS na podobne pytanie odpowiedział przewoźnikom, iż należy tu posiłkowo stosować zasady określone w paragrafie? 13 ust. 2 i 3 rozporządzenia z 29 stycznia 2013 r. Wynika z niego, że należy przyjąć stawkę diety w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej, a następnie wyliczyć, że za niepełną dobę podróży, do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety, ponad 8 do 12 godzin – 50 proc. diety, ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości. Przewoźnicy dopytują, czy MF uznaje taką interpretację zasadną także w przypadku ustalania podstawy wymiaru podatku dochodowego. I wskazują na trzy różne możliwości wyliczania diet na podstawie przepisów z 2013 r. A od prawidłowości tych wyliczeń zależy to, czy unikną kary w razie kontroli.
Kosztowne obowiązki
Przedsiębiorcy transportowi chcieliby też wiedzieć, na jakich zasadach mają finansować wymuszone przez nowe unijne przepisy noclegi kierowców poza kabiną w czasie wydłużonego odpoczynku raz w tygodniu, czy powrót do bazy raz na 3–4 tygodnie. Pytają, czy te wydatki wliczają się do oskładkowanego i opodatkowanego wynagrodzenia pracownika, czy też nie.
Podstawa prawna: ustawa z 26 stycznia 2022 r. DzU z 28 stycznia 2022 r. poz. 209
Opinia dla „rzeczpospolitej"
Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka Polska
21 lutego wchodzą w życie kolejne przepisy Pakietu mobilności, zmieniające zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy. Tymczasem przewoźnicy wciąż nie są w stanie poradzić sobie z unijnymi i polskimi regulacjami, które obowiązują już od 2 lutego br. Dotyczy to w szczególności krajowych przepisów o ubezpieczeniach społecznych i przepisów podatkowych, nieuwzględniających mobilnego charakteru pracy kierowców w międzynarodowych przewozach. Rodzi to niepewność co do obowiązującego prawa zarówno po stronie przewoźników, jak i kierowców. A także ryzyko, że w razie odmiennej od urzędowej interpretacji obowiązujących norm, przewoźnik poniesie poważne finansowe konsekwencje. Na dodatek, ze względu na późne przyjęcie ustawy wdrażającej Pakiet mobilności, dostawcy oprogramowania służącego do rozliczania wynagrodzeń nie zdążyli wprowadzić w nim zmian umożliwiających poprawne wyliczanie wypłat kierowców.