Zwolnieni z wdrożenia pracowniczego planu kapitałowego są m.in. pracodawcy, którzy w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK (czyli w terminie objęcia ich przepisami ustawy o PPK) prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE) oraz: naliczali i odprowadzali składki podstawowe do tego programu w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeśli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.
Ważne: Z uprawnienia do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE nie mogą skorzystać nowe podmioty zatrudniające, uruchamiające PPK już na zasadach ogólnych. Możliwość niestosowania ustawy o PPK mieli tylko ci pracodawcy, którzy prowadzili PPE na warunkach opisanych w ustawie o PPK w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK, określonym w art. 134 ustawy o PPK.
Uprawnienie nie jest na zawsze
Należy jednak pamiętać, że zwolnienie ze stosowania przepisów ustawy o PPK nie jest bezterminowe. Przestaje ono obowiązywać, co oznacza, że pracodawca będzie zobligowany do stosowania przepisów ustawy o PPK, począwszy od dnia:
• zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
• ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o PPE,
• likwidacji PPE,
• opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
• następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.
Co pół roku pracodawca, który z uwagi na prowadzenie PPE nie wdrożył PPK, zobowiązany jest zatem weryfikować poziom partycypacji w PPE. I jeśli, okaże się, że - według stanu na 1 stycznia (1 lipca) - poziom partycypacji w PPE będzie niższy niż wymagane 25%, uprawnienie pracodawcy do niewdrożenia PPK przestanie obowiązywać od dnia następującego po tym dniu.
Czytaj więcej:
Obowiązek wdrożenia PPK
Pracodawca będzie miał więc obowiązek uruchomienia PPK. Kiedy? W takim przypadku terminy na zawarcie umowy o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK ustala się zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK. Oznacza to, że - licząc od dnia utraty omawianego uprawnienia - pracodawca ma obowiązek zawrzeć, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, umowy o prowadzenie PPK w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni). Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umów o prowadzenie PPK. Na przykład, jeżeli, po sprawdzeniu poziomu partycypacji w PPE, okaże się, że - według stanu na 1 stycznia - w PPE uczestniczyło mniej niż 25% osób zatrudnionych, pracodawca będzie miał czas na zawarcie umów o prowadzenie PPK dla osób zatrudnionych do 10 kwietnia 2024 r., a umowy o zarządzanie PPK - do 26 marca 2024 r.
Ważne: W dniu, w którym sprawdzana jest partycypacja, podmiot zatrudniający powinien porównać ogólną liczbę osób zatrudnionych z liczbą osób zatrudnionych, które przystąpiły do PPE i wskaźnik ten powinien wynosić nie mniej niż 25%. Chodzi tu o partycypację w PPE osób zatrudnionych, zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. W liczbie osób zatrudnionych, które są uczestnikami PPE, nie należy uwzględniać tych, które kiedykolwiek przystąpiły do programu PPE i na dzień dokonywania weryfikacji nie są już zatrudnione w danym podmiocie.
Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.htm.
Podstawa prawna:
• ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 46 ze zm.),
• ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 710 ze zm.).
Małgorzata Jankowska, ekspert PFR Portal PPK