Dobre obyczaje a wzorce umów i regulaminy

Zapisy umowne, które pochodzą z wzorca lub regulaminu przygotowanego przez przedsiębiorcę, nie wiążą konsumenta, jeżeli naruszają dobre obyczaje i godzą w jego interesy. Tym samym umowa, która miała być korzystna dla firmy, może w ogóle nie dojść do skutku.

Aktualizacja: 25.07.2015 17:37 Publikacja: 25.07.2015 17:25

Dobre obyczaje a wzorce umów i regulaminy

Foto: www.sxc.hu

Zasada świętości umów, chociaż ważna, nie ma bezwzględnej mocy. Stąd przedsiębiorca, który zawiera umowy z konsumentami, a czyni to na podstawie przygotowanych przez siebie wzorców, powinien mieć świadomość, że w całości lub w części może ona nie mieć mocy prawnej. Będzie tak wówczas, gdy postanowienie kontraktu nieuzgodnione indywidualnie z klientem będzie kształtować jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama