Dobre obyczaje a wzorce umów i regulaminy

Zapisy umowne, które pochodzą z wzorca lub regulaminu przygotowanego przez przedsiębiorcę, nie wiążą konsumenta, jeżeli naruszają dobre obyczaje i godzą w jego interesy. Tym samym umowa, która miała być korzystna dla firmy, może w ogóle nie dojść do skutku.

Aktualizacja: 25.07.2015 17:37 Publikacja: 25.07.2015 17:25

Dobre obyczaje a wzorce umów i regulaminy

Foto: www.sxc.hu

Zasada świętości umów, chociaż ważna, nie ma bezwzględnej mocy. Stąd przedsiębiorca, który zawiera umowy z konsumentami, a czyni to na podstawie przygotowanych przez siebie wzorców, powinien mieć świadomość, że w całości lub w części może ona nie mieć mocy prawnej. Będzie tak wówczas, gdy postanowienie kontraktu nieuzgodnione indywidualnie z klientem będzie kształtować jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń