Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy nośniki reklamowe wymagają pozwolenia

Reklama jest trwale związana z gruntem, pomimo że fundament, na którym jest umieszczona, nie jest położony poniżej jego poziomu. Decyduje bowiem to, czy wielkość instalacji, jej konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają takiego trwałego posadowienia. Jest to zatem budowla wymagająca pozwolenia budowlanego.

Publikacja: 03.12.2014 04:00

Kiedy nośniki reklamowe wymagają pozwolenia

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 16 lipca 2014 r. (II SA/Gd 235/14).

Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nakazał inwestorowi rozbiórkę nośnika reklamowego, usytuowanego na działce X. Podczas czynności kontrolnych na ww. nieruchomości organ ustalił, że nośnik reklamowy, który wcześniej usytuowany był na działce Y, został „przesunięty" na działkę X. Składa się on z fundamentów wykonanych z bloczków betonowych zamkniętych w ramie z kątowników stalowych, tworzących dwa prostopadłościany o długości 2,90 m i wysokości 0,6 m połączone kształtownikami stalowymi, oraz z konstrukcji stalowej stanowiącej podstawę pod tablicę wykonanej z kształtownika 100 x 100 i tablicy reklamowej o wymiarach 5 x 4 m wykonanej z blachy. Inwestor nie występował do właściwego organu architektoniczno-budowlanego o uzyskanie pozwolenia na budowę. Zdaniem organu budowa przedmiotowego nośnika reklamowego wymagała pozwolenia na budowę, ponieważ jest to obiekt trwale związany z gruntem (budowla w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane; P.b.). O tym, czy urządzenie związane jest trwale z gruntem nie decyduje sposób i metoda związania z gruntem, ani też technologia wykonania fundamentu. W ocenie organu wielkość przedmiotowego obiektu i względy bezpieczeństwa wskazują na konieczność uzyskania pozwolenia na budowę.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Ministerstwo chce dać więcej swobody biegłym rewidentom i firmom audytorskim
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Prawo w firmie
Fundacje rodzinne: projekt poprawiony, ale wciąż daleki od postulatów biznesu i ekspertów
Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Reklama
Reklama