Tak zakłada przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, który został właśnie przekazany do konsultacji społecznych. Jak twierdzi projektodawca, celem proponowanych rozwiązań jest ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, wzmocnienie pewności i bezpieczeństwa obrotu, a także zwiększenie efektywności, usprawnienie i przyspieszenie działania sądu rejestrowego.
Nacjonalizacja i likwidacja
Projekt wprowadza regulację dotyczącą podmiotów nieprzerejestrowanych do Krajowego Rejestru Sądowego z dotychczasowych rejestrów, m.in. z dawnego rejestru handlowego. Widnieje w nim nadal ponad 100 tys. spółek oraz 60-80 tys. innych podmiotów (stowarzyszenia, fundacje).
Zobacz
projekt założeń projektu nowelizacji ustawy o KRS
(pdf)
Ustawa z 22 listopada 2013 r. o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym przedłużyła moc obowiązującą wpisów do dotychczasowych rejestrów do końca 2015 r. Nie wiadomo jednak było, jak miałyby wyglądać dalsze losy podmiotów nieprzerejestrowanych po 31 grudnia 2015. Ministerstwo Sprawiedliwości uregulowało ich przyszłość w ten sposób, że co do zasady podmioty, które nie przerejestrują się do końca 2015 r. do KRS utracą osobowość prawną, a pozostały po nich majątek nabędzie nieodpłatnie Skarb Państwa, który będzie ponosił odpowiedzialność z nabytego mienia za zobowiązania podmiotów.
W projekcie znalazły się także zupełnie nowe rozwiązania dotyczące oczyszczenia rejestru z tzw. martwych podmiotów gospodarczych, czyli takich, które nie posiadają majątku, nie prowadzą działalności i nie wykazują żadnej aktywności w obrocie. - Ich figurowanie w KRS utrzymuje stan patologii prawnej, negatywnie wpływa na wiarygodność rejestru, ale przede wszystkim daje pole do nadużyć - uważa ministerstwo. Kierując się wnioskami Komitetu Stabilności Finansowej, który analizował działania organów i instytucji państwowych w sprawie Amber Gold sp. z o.o. , ministerstwo proponuje, by sąd rejestrowy mógł przeprowadzić uproszczoną likwidację martwego podmiotu, ustalając np. w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, rejestrze zastawów i urzędzie skarbowym, czy podmiot posiada majątek, a następnie wykreślać go z rejestru.
Projekt zawiera również rozwiązania dotyczące ewentualnego majątku pozostałego po podmiotach wykreślonych z KRS niezależnie od przyczyny i sposobu wykreślenia. Coraz więcej jest bowiem przypadków nieprawidłowego przeprowadzenia likwidacji, tzn. takich, gdzie nie cały majątek został objęty procesem likwidacji. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie rozwiązania uwzględniającego takie sytuacje. Projekt zakłada następstwo prawne Skarbu Państwa, który będzie nieodpłatnie nabywał z mocy prawa własność i inne prawa majątkowe. Różnica polega na tym, że w odniesieniu do podmiotów wykreślonych z KRS skutek ten będzie następował z dniem faktycznego wykreślenia podmiotu, a nie - jak w przypadku nieprzerejestrowanych - z dniem wskazanym w ustawie.
Kandydat na prokurenta zostanie prześwietlony
Ministerstwo sprawiedliwości chce zwiększyć skuteczność postępowań przymuszających prowadzonych przez sądy rejestrowe. Mają one szybciej i skuteczniej egzekwować obowiązki rejestrowe, m.in. obowiązek złożenia sprawozdania finansowego.
Poprawie bezpieczeństwa obrotu będzie służyć weryfikacja karalności osób powołanych na prokurentów. Zdarzają się bowiem przypadki, że osoby, które z powodu karalności nie mogą pełnić funkcji członków zarządu, powoływane są na prokurentów i w ten sposób reprezentują spółki na zewnątrz. Kolejnym pomysłem na usprawnieniu pracy sądów rejestrowych jest uproszczenie dokonywania tzw. wpisów ewidencyjnych, czyli takich, które są oparte na orzeczeniu innego sądu lub organu oraz eliminacja czasochłonnych wpisów, które nie sprawdziły się w praktyce.
Zmianie ulegną także zasady powoływania kuratorów oraz ich uprawnienia, tak, aby wyeliminować sytuacje, że sądy nie mogą prowadzić postępowań ze względu na brak organów uprawnionych do reprezentacji.
Pełny odpis z KRS on line
Ministerstwo sprawiedliwości chce unowocześnić KRS od strony technicznej. Projekt przewiduje utworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego umożliwiającego wszystkim zainteresowanym dostęp do dokumentów sądowych wytworzonych w systemie, a także coraz szersze wykorzystanie możliwości elektronicznego doręczania dokumentów sądowych, wprowadzenie możliwości śledzenia na bieżąco przebiegu postępowania, z czym wiąże się także możliwość otrzymywania informacji o wpisach do rejestru (tzw. Newsletter).
Odciążeniu sądów ma służyć obowiązek składania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną i ich automatyczna weryfikacja przez system. Projekt przewiduje, że stopniowo wszystkie wnioski składane będą do rejestru drogą elektroniczną. składanie sprawozdań finansowych (a stopniowo wszystkich wniosków składanych do rejestru), co z jednej strony będzie znacznym ułatwieniem dla stron, a z drugiej strony spowoduje zmniejszenie „zalewu" papierowych dokumentów. Wpis do rejestru wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego będzie co do zasady dokonywany automatycznie.
Powstanie elektroniczne repozytorium aktów notarialnych. Dzięki niemu strona składająca wniosek rejestrowy i powołująca się na konkretny dokument nie będzie musiała go dostarczać - sąd sam dołączy ten dokument z repozytorium. Będzie także stworzona możliwość elektronicznej wymiany danych między KRS a innymi instytucjami państwowymi.
Kolejnym ułatwieniem przewidzianym w projekcie będzie udostępnienie w Internecie pełnych danych o podmiotach wpisanych do KRS-u, co oznacza, że oprócz odpisu aktualnego, który już obecnie jest dostępny, będzie także można uzyskać pełny odpis z rejestru.