Klient bierze towar z półki, zachęcony atrakcyjną ceną. Przy kasie jest ona jednak wyższa. Do tej pory w takiej sytuacji konsument musiał się wykłócać z obsługą sklepu, by zapłacić niższą cenę, albo zrezygnować z zakupu. Od dziś tak się nie może zdarzyć. Sklep ma obowiązek sprzedać towar po cenie korzystniejszej dla klienta. To jedna ze zmian, jakie wprowadza wchodząca w piątek w życie nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług.

Koniec metkowania

Nowa ustawa znosi obowiązek metkowania każdego produktu z osobna. Sprzedawcy nie muszą już angażować do tego pracowników (ma im to dać rocznie 500 mln zł oszczędności).

500 ?mln zł rocznie według Ministerstwa Finansów mają oszczędzić na zmianach ?przedsiębiorcy

Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje o cenach towarów (np. na półce), a odwiedzi go inspekcja handlowa, zapłaci karę administracyjną. Nałoży ją wojewódzki inspektor inspekcji handlowej, a może ona sięgnąć nawet 20 tys. zł. Do tej pory sprzedawcy płacili mandaty za nieuwidacznianie cen (ewentualnie grzywny nakładane przez sądy).

Dorota Wolicka ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców obawia się swobody urzędników w nakładaniu kar.

– W ustawie powinny być kryteria różnicujące ich wysokość, choćby ze względu na wielkość przedsiębiorców. Taka sama kwota dla małego sklepu może być bardzo dotkliwa, a dla dużego nieodczuwalna – zaznacza Wolicka. I dodaje, że czasem brak ceny na półce nie jest celowym działaniem. Bywa, że etykietka z ceną przykleja się do rękawa klienta, który sięgał po towar z półki.

Nowe kary w praktyce nie muszą być jednak wysokie.

20 tys. zł - nawet tyle wyniesie kara za brak ceny np. na półce

– Kara może wynieść od 1 zł do 20 tys. zł. Przy jej nakładaniu trzeba uwzględnić stopień naruszenia obowiązków, dotychczasową działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów oraz przychodu – mówi Waldemar Kołodziejczyk z Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

Jeśli jednak przedsiębiorca trzy razy w ciągu roku nie uwidoczni cen, dostanie karę, która wyniesie nawet 40 tys. zł.

Powód przeceny

W myśl nowej ustawy, gdy przedsiębiorca wprowadzi obniżkę cen na dane produkty, ma także informować konsumentów, z jakiego powodu się na nią zdecydował.

– Dzięki temu konsumenci dowiedzą się, czy mniej zapłacą za towar np. z powodu obniżki sezonowej czy też dlatego, że towar jest niepełnowartościowy – wyjaśnia Waldemar Kołodziejczyk.

Podstawa prawna: ustawa z 9 maja 2014 r.?o informowaniu o cenach towarów i usług, DzU z 10 lipca, poz. 915