Nie.
Zgodnie z art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) decyzja powinna zawierać m.in. pouczenie, czy i w jakim trybie przysługuje od niej odwołanie. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, musi zawierać także pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. Zawarcie w decyzji błędnego pouczenia dotyczącego prawa odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia (art. 112 k.p.a.).
W art. 129 § 2 k.p.a. ustawodawca przewidział 14-dniowy termin na odwołanie się od decyzji. Na podstawie art. 58 k.p.a. w razie niezachowania terminu można ubiegać się o jego przywrócenie. Zainteresowany musi wówczas uprawdopodobnić, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu trzeba wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia. Jednocześnie ?z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin (czyli w razie niezachowania terminu do wniesienia odwołania od decyzji, trzeba wnieść to odwołanie).
Jak zwrócił uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2014 r. (sygn. II OSK 2188/12), decyzja administracyjna nie musi jednak zawierać pouczenia o możliwości złożenia wniosku o przywrócenie terminu. Nie ma bowiem żadnego przepisu, z którego wynikałby obowiązek pouczania strony przez organ o skutkach błędów proceduralnych, jakie ewentualnie mogą być popełnione przez nią w przyszłości.
Art. 9 k.p.a. przewiduje, że organy administracji są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania. Organy powinny czuwać nad tym, aby strony ?i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, oraz w tym celu udzielać im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. W orzecznictwie przyjmuje się jednak, że obowiązku pouczenia o trybie składania wniosku o przywrócenie terminu nie można uznać za niezbędny, jeżeli strona nie zwraca się do organu o udzielenie informacji w tym zakresie. Wniosek ?o przywrócenie terminu nie jest środkiem zaskarżenia, o którym organ musi informować stronę z urzędu (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 grudnia 2007 r., sygn. I OSK 284/07).
podstawa prawna: art. 9, art. 58, art. 107 § 1, art. 112, art. 129 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r. nr 267 ze zm.)