Likwidacja prowadzonej przez osobę fizyczną indywidualnej działalności gospodarczej bądź działalności prowadzonej w formie spółki osobowej to zdarzenie pociągające za sobą wiele obowiązków, które zostały na przedsiębiorców nałożone przepisami podatkowymi. Jedną z takich czynności jest sporządzenie wykazu składników majątku oraz inwentaryzacji. Zgodnie z art. 24 ust. 3a ustawy o PIT, w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Taki wykaz powinien zawierać co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę jego nabycia, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów podatkowych, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce na dzień likwidacji.
Także § 27 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów ?w sprawie zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na podatnika prowadzącego taką księgę obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu ?z natury obejmującego towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady. W przypadku sporządzania spisu z natury w innym terminie niż na 1 stycznia, ?31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić o tym fiskusa w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia spisu. Zawiadomienie takie powinno mieć formę pisemną. Spis z natury w związku z zakończeniem działalności gospodarczej sporządzają również ryczałtowcy (art. 20 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Co więcej, obowiązek sporządzenia inwentaryzacji nie omija również podatników prowadzących księgi rachunkowe. ?W tym bowiem przypadku, stosownie do art. 26 ust. 4 ustawy o rachunkowości, inwentaryzację przeprowadza się na dzień zakończenia działalności przez jednostkę.
Także przepisy o podatku od towarów i usług (art. 14 ?ust. 5 ustawy o VAT) wymagają, aby w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej bądź zaprzestania przez podatnika VAT (w rozumieniu art. 15 ustawy) będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, który jest obowiązany do zgłoszenia zaprzestania działalności, sporządzony został spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Spisu dla celów VAT nie sporządzają jednak podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie z uwagi na limit sprzedaży). Przy czym ?w spisie wykazuje się te towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnicy sporządzający taki spis muszą także pamiętać o konieczności załączenia informacji o nim oraz o ustalonej na jego podstawie wartości ?i kwocie podatku należnego. Informację taką załącza się do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Autor jest doradcą podatkowym