Nie.
Nie można wydać decyzji ?o warunkach zabudowy w celu rozbudowy obiektu, który został wzniesiony jako tymczasowy i którego okres użytkowania już upłynął.
Tryb wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz przesłanki, jakie muszą zostać spełnione, aby mogła zostać wydana taka decyzja, zostały określone w ustawie ?z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu ?w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (DzU ?nr 164, poz. 1588).
W razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zmiana zagospodarowania terenu polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy (art. 59 ust. 1 u.p.z.p.). Przesłanki niezbędne do wydania takiej decyzji zostały określone w art. 61 ust. 1 u.p.z.p. Zgodnie z jego treścią wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe m.in. pod warunkiem, że taka decyzja byłaby zgodna z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 3 pkt 5 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane tymczasowym obiektem budowlanym jest m.in. obiekt przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki. Zgodnie z art. 36 ust. 1 tej ustawy terminy rozbiórki tymczasowych obiektów budowlanych określa się, w razie potrzeby, w decyzji o pozwoleniu na budowę. Wbrew opinii spółki, wzniesiony przez nią obiekt tymczasowy nie uzyskał charakteru stałego. Jak zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 24 października 2013 r. (IV SA/Po 820/13) ze względu na upływ czasu oznaczonego w pozwoleniu, tymczasowe obiekty budowlane podlegają rozbiórce ?z mocy prawa.
Obowiązek rozbiórki takich obiektów staje się wymagalny z upływem terminu wskazanego w pozwoleniu. Zobowiązanym do dobrowolnego wykonania wymogu wynikającego z takiej decyzji jest jej adresat, bez konieczności podejmowania przez organ jakichkolwiek dalszych działań (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 sierpnia 2008 r., VII SA/Wa 866/08). Wydawanie odrębnej decyzji, nakazującej rozbiórkę obiektu wzniesionego na czas oznaczony, byłoby niedopuszczalne, gdyż taka decyzja, jako dotycząca materii już rozstrzygniętej inną decyzją, byłaby obarczona wadą nieważności (por. m.in. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 czerwca 2007 r., II OW 23/07).
W wyroku z 24 października 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyjaśnił, że również decyzja wydana na podstawie – nieobowiązującej już – ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (DzU nr 127, poz. 880) nie wydłużyła okresu użytkowania sklepu przewidzianego w pozwoleniu na budowę.
Podstawa prawna: art. 59 ust. 1, art. 61 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 647 ze zm)
Podstawa prawna: art. 3 pkt 5, art. 36 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 1409 ze zm.)