Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakter prawny decyzji administracyjnych >patrz ramka.

Nie ma w naszej ocenie przeszkód prawnych, aby inwestor wystąpił z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę na podstawie posiadanej przez siebie ostatecznej decyzji wz dotyczącej realizacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego. Co więcej, wątpliwości organu administracji publicznej oparte na wskazanej argumentacji, nie mogą stanowić samodzielnej podstawy odmowy wydania pozwolenia na budowę, jeżeli decyzja wz nie zostanie wcześniej wyeliminowana z obrotu prawnego na podstawie innej ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądowego.

W takiej sytuacji należy się jednak liczyć z realną możliwością wystąpienia niepożądanych i z punktu widzenia inwestycyjnego bardzo poważnych komplikacji.

Przede wszystkim wydanie decyzji wz dla inwestycji polegającej na budowie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego może zostać uznane za dokonane z rażącym naruszeniem prawa, co jest przesłanką do stwierdzenia jej nieważności.

Jeżeli inwestor, przed stwierdzeniem nieważności decyzji wz, zdążył uzyskać pozwolenie na budowę, uostatecznienie się decyzji stwierdzającej nieważność decyzji wz będzie przesłanką wznowienia postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę. Wówczas  organ może wydać decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, z uwagi na brak obowiązującego m.p.z.p. obejmującego teren planowanej inwestycji. Konsekwencją będzie  konieczność wstrzymania robót budowlanych, gdyż te mogą być prowadzone wyłącznie na podstawie ostatecznego pozwolenia na budowę i możliwości zaistnienia dalszych skutków związanych z tzw. samowolą budowlaną.

Jeżeli inwestor zdążył zrealizować zamierzenie inwestycyjne przed stwierdzeniem nieważności decyzji wz i uzyskał ostateczne pozwolenie na użytkowanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, to stwierdzenie nieważności decyzji wz będzie podstawą do wznowienia postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę, ale także pozwolenia na użytkowanie. Realizacja tego scenariusza miałaby najdalej idące konsekwencje i skutkowałaby – poza wznowieniem postępowań o wydanie pozwolenia na budowę i pozwolenia na użytkowanie, które prawdopodobnie zakończyłyby się wydaniem decyzji odmownych – koniecznością wyłączenia wybudowanego obiektu wielkopowierzchniowego z eksploatacji.

Konkretne rozstrzygnięcie

Decyzja wz rozstrzyga konkretną sprawę i jest skierowana do konkretnego wnioskodawcy. Nie jest więc ona aktem prawa powszechnie obowiązującego, a jej rozstrzygnięcie, nie rzutuje na sytuację wszystkich potencjalnych inwestorów. Dodatkowo podkreślenia wymaga, że zgodnie z zasadą trwałości decyzji administracyjnych ostateczna decyzja wz, czyli taka, od której nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, pozostaje wiążąca do chwili, w której ostateczna stanie się inna decyzja – uprawomocnienie się orzeczenia sądu, które  wyeliminuje ją z obrotu prawnego. Ponadto decyzja wz ma charakter promesy. W uproszczeniu oznacza to, że poprzez  jej wydanie organ informuje wnioskodawcę, że na terenie objętym wnioskiem inwestor może zrealizować zamierzenie inwestycyjne zgodne z warunkami określonymi w tej decyzji.