– Nie ulega wątpliwości, że międzynarodowy sukces każdego polskiego przedsiębiorstwa i każdej naszej marki jest promocją wizerunku Polski – powiedziała wiceminister Katarzyna Kacperczyk podczas konferencji „Ekspansja zagraniczna polskich firm 2014. Kierunki inwestycji i strategiczne rynki eksportowe". Organizatorem konferencji było Ministerstwo Gospodarki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz ośrodek analityczny THINKTANK.W trakcie swojego wystąpienia wiceszefowa polskiej dyplomacji zaprezentowała strategiczne kierunki działania dyplomacji ekonomicznej w 2014 r. wskazując, że celem MSZ jest umożliwienie polskim przedsiębiorcom sprawnego korzystania z kompleksowego systemu wsparcia ich aktywności na rynkach zagranicznych.
Podczas konferencji omówiono kierunki ekspansji polskich dużych i średnich przedsiębiorstw, doświadczenia firm wchodzących na nowe perspektywiczne rynki, a także kwestie związane z ochroną prawną inwestycji. Dla firm, planujących międzynarodową ekspansję, istotna może być informacja, którą potwierdziła wiceminister, o rozszerzeniu listy tzw. rynków perspektywicznych, czyli objętych szczególną uwagą naszej administracji. Tym samym także ekspansja na te rynki jest szczególnie wspierana przez państwo.
Poza dofinansowywaniem wizyt zagranicznych, administracja wspiera działania promocyjne, udział w targach czy misjach gospodarczych towarzyszącym wizytom polityczno-gospodarczym oraz organizowanie kampanii promocyjnych w mediach. Do tej pory lista ta obejmowała pięć państw: Kanadę, Brazylię, Algierię, Kazachstan oraz Turcję. Teraz doszły do tego Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Meksyk. Warto zauważyć, że Meksyk jest czternastą gospodarką świata pod względem wielkości PKB oraz członkiem Północno-Amerykańskiej Strefy Wolnego Handlu (NAFTA), co w przypadku dokonania bezpośredniej inwestycji w tym kraju, otwiera także rynki USA i Kanady. Spośród partnerów handlowych regionu, kraj ten znajduje się na trzecim miejscu (po Brazylii i Argentynie) pod względem wartości obrotów handlowych z Polską. W 2012 r. wyniosły one blisko trzy miliardy zł.
Z kolei Zjednoczone Emiraty Arabskie są trzecim pod względem wielkości obrotów partnerem handlowym Polski na Bliskim Wschodzie (po Izraelu i Arabii Saudyjskiej). W 2012 r. nasze obroty przekroczyły 1,6 mld zł. Wartość samego eksportu z Polski wyniosła ponad 340 mln euro.