Jest tak, że każdy klient może liczyć na rozpatrzenie swojego wniosku i indywidualne wyliczenie składki ubezpieczeniowej. Przedsiębiorca może zabezpieczyć się przed nieterminowym regulowaniem zobowiązań przez kontrahentów, kupując ubezpieczenie należności. Ubezpieczenie to oznacza przede wszystkim zobowiązanie ubezpieczyciela do wypłaty odszkodowania w przypadku, gdy kontrahent nie reguluje zobowiązań albo spóźnia się z płatnościami. Polisa zabezpiecza więc przed skutkami kredytowania się kontrahentów kosztem przedsiębiorcy oraz zapewnia płynność i pokrycie strat.
Ubezpieczyciele oferujący ten produkt w zależności od bieżącej kondycji danej branży w gospodarce oraz prognoz makroekonomicznych potrafią być bardzo elastyczni i oferować atrakcyjne warunki ubezpieczenia, aby w kolejnym cyklu gospodarki zaostrzyć wymagania i wprowadzić restrykcyjne warunki za wysoką składkę.
W czasie spowolnienia gospodarczego zainteresowanie tymi produktami rośnie, ale z drugiej strony towarzystwa mniej chętnie sprzedają takie polisy tym przedsiębiorstwom, dla których ryzyko jest zbyt duże. Teoretycznie każdy wniosek o polisę powinien być rozpatrzony, ale nie każdy będzie rozpatrzony pozytywnie, a może zdarzyć się również, że ubezpieczyciel ustanowi zaporową stawkę składki.
Każdy ubezpieczający powinien liczyć się z dodatkowymi kosztami oprócz składki. W skład kosztów ubezpieczenia należności oprócz składki ubezpieczeniowej wchodzą dodatkowe opłaty, takie jak opłata za ocenę ryzyka oraz zgłoszenie do windykacji lub prowizja za skuteczną windykację.
Wysokość składki ubezpieczeniowej zależy od wielu czynników. Przeważnie jest ona ustalana indywidualnie, przy czym znaczenie mają takie elementy, jak branża, w której działa przedsiębiorstwo, specyfika działalności firmy, wartość ubezpieczonego obrotu, liczba kontrahentów i ich ocena, wysokość przyznanych limitów kredytowych, stosowane terminy płatności, warunki kredytowania, sposób zarządzania należnościami przez klienta oraz straty, jakie historycznie notowała firma w związku z brakiem płatności od kontrahentów.
Na wysokość składki ma też wpływ sam klient, który decyduje o tym, z których opcji ubezpieczenia skorzysta. Wysokość składki można też obniżyć, decydując się na roczną formę płatności, podwyższając stratę minimalną, za którą towarzystwo zapłaci, albo decydując się na obniżenie limitu automatycznego.
Najczęściej składka stanowi ułamek procenta wartości zabezpieczanych należności, biorąc więc pod uwagę, jakie straty może ponieść firma, jeśli tego ubezpieczenia nie kupi, nie jest to stawka wysoka.
WNIOSEK
Warto pamiętać, że na wysokość składki ma również wpływ sam klient, który decyduje o tym, z których opcji ubezpieczenia chce skorzystać