Zdarzenia losowe trafiają się mimo zachowania przez przedsiębiorcę należytej staranności. Nawet niewielki sklep musi się liczyć z tym, że może  dojść w nim do wypadku czy innego groźnego zdarzenia. Skutkiem może być nawet zakończenie działalności firmy z powodu strat.

– Przedsiębiorca powinien się zastanowić, na jakie ryzyko narażona jest prowadzona przez niego działalność tak, aby dopasować ubezpieczenie do potrzeb i nie ubezpieczać się od zdarzeń, które w jego  firmie nie wystąpią – radzi Halina Stradomska z PZU.

Powinien też ustalić na odpowiednim poziomie sumy ubezpieczenia i limity odpowiedzialności dla tych czynników ryzyka, dla których są one  ustalane przez ubezpieczyciela niezależnie od sumy ubezpieczenia.

Polisa przydaje się w przypadku:

– Analiza czynników ryzyka związanych z działalnością sklepu jest punktem wyjścia do konstrukcji programu ubezpieczenia placówki – mówi Halina Stradomska.

Towarzystwa oferują pakiety dla małych firm, które pozwalają na dopasowanie ochrony. Najczęściej obligatoryjny jest zakup ubezpieczenia mienia od zdarzeń losowych, a pozostałe składniki wybiera się w zależności od potrzeb. Takie pakiety polecane są właścicielom sklepów.

– Zarówno w kontekście nowych możliwości ubezpieczenia konkretnych rodzajów ryzyka, jak i dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych trudno wyobrazić sobie prowadzenie sklepu, hurtowni lub hipermarketu bez posiadania polisy ubezpieczenia OC – mówi Bożena Urbaniak z AIG.

Właściciel sklepu, wybierając ubezpieczenia wchodzące w skład pakietu, zapewnia sobie podstawową ochronę na wypadek wystąpienia zdarzeń losowych.

Ochrona podstawowa obejmuje ryzyko:

Ochrona podstawowa to także  ubezpieczenie assistance gwarantujące pomoc dla właściciela sklepu polegającą na zorganizowaniu i pokryciu kosztów interwencji specjalisty, czyli np. ślusarza, elektryka, hydraulika, lekarza.

Wymienione ubezpieczenia zaspokajają najczęstsze potrzeby i uwzględniają faktyczne szkody, które mogą powstać w sklepie czy też w związku z jego prowadzeniem. Każdorazowo ochronę trzeba dopasować do indywidualnych potrzeb.

Zakres ochrony można rozszerzyć o inne rodzaje ryzyka ubezpieczanych w formie klauzul dodatkowych.

– Ich wykupienie powinien rozważyć właściciel sklepu, biorąc pod uwagę różne aspekty swojej działalności – radzi Halina Stradomska. –Chodzi o ochronę budynku lub lokalu sklepowego i znajdującego się w nim mienia od szkód w wyniku wandalizmu, rozmrożenia towarów.

Przedsiębiorca może wykupić także pokrycie kosztów związanych z zakłóceniem lub przerwą w działalności gospodarczej np. w wyniku wynajęcia pomieszczenia na czas remontu lokalu po pożarze.

Przedmiotem ubezpieczenia może być mienie przedsiębiorcy, w szczególności budynki, urządzenia i wyposażenie sklepu, środki obrotowe, rzeczy pracowników, pieniądze, środki zainwestowane w adap tację lokalu na placówkę handlową oraz odpowiedzialność cywilna – zabezpieczy przedsiębiorcę przed roszczeniami osób trzecich.

Jak mówi Halina Stradomska, sumę ubezpieczenia przedsiębiorca określa, ubezpieczając firmę w zależności od wartości mienia, które chce ubezpieczyć, a sumę gwarancyjną przy OC w zależności od swoich potrzeb.

Składka zależy od wysokości sumy ubezpieczenia i od zakresu wybranego ubezpieczenia. Właściciel może płacić ją w ratach. Towarzystwa oferują zniżki: za dodatkowe zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe, zadeklarowanie udziału własnego w szkodzie, liczbę wykupionych polis w pakiecie, kontynuację ubezpieczenia, bezszkodowy jego przebieg.