Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz, która pełni w Polsce funkcję tzw. organu ds. równego traktowania, dostrzegła potrzebę upowszechniania edukacji antydyskryminacyjnej.

Powodem interwencji rzecznik, było pismo Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej z dnia 18 kwietnia 2013 r. do Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, w sprawie uwzględnienia w pracach nad programami operacyjnymi nowej unijnej perspektywy finansowej 2014 - 2020 zapisów mających na celu upowszechnienie edukacji na rzecz równości i przeciwdziałania dyskryminacji.

- Organy zajmujące się programowaniem i systemem wdrażania środków UE stoją przed trudnym zadaniem określenia celów, na które Polska przeznaczy pieniądze z unijnych funduszy, mających istotne znaczenie dla wspomagania przemian w Polsce. - Niezmiernie istotne z punktu widzenia wdrażania i upowszechniania edukacji antydyskryminacyjnej są działania w obszarze "Edukacja" - podkreśliła w swoim wystąpieniu Irena Lipowicz.

Jej zdaniem, bardzo ważnym postulatem jest włączenie do listy potencjalnych beneficjentów i grup docelowych obok podmiotów już wymienionych także Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Nie jest bowiem możliwe dokonanie zmian systemowych w obszarze edukacji, w tym poprzez wdrożenie działań odnoszących się do edukacji antydyskryminacyjnej bez zaangażowania w tę sprawę resortu edukacji.

- Wykonując zadania organu ds. równego traktowania dostrzegam potrzebę upowszechniania edukacji antydyskryminacyjnej, jako jednego z narzędzi przeciwdziałania dyskryminacji. Dlatego też włączenie Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania na lata 2013 - 2015 do puli dokumentów strategicznych warunkujących realizację PO WER w latach 2014 - 2020, pozwoli podjąć rozważania nad środkami, które umożliwią kształcenie społeczeństwa w tej materii i przybliżą zagadnienia związane z dyskryminacją - stwierdziła rzecznik.

Dodała przy tym, że wdrożenie edukacji antydyskryminacyjnej jest niezmiernie istotnym działaniem, z punktu widzenia kształtowania świadomości obywateli, dlatego tak ważne jest włączenie w tę tematykę resortu edukacji, bez którego zmiany systemowe w tym zakresie są niemożliwe.

W związku z powyższym rzecznik zwróciła się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie uwzględnienia przy nowym okresie programowania zagadnień związanych z edukacją antydyskryminacyjną.