- Jakie uprawnienia ma ubezpieczony przedsiębiorca w czasie postępowania likwidacyjnego?
Ubezpieczony w trakcie postępowania likwidacyjnego ma prawo do wglądu w dokumenty zawarte w aktach szkodowych. Natomiast zakład ubezpieczeń ma obowiązek udostępnić ubezpieczającemu, ubezpieczonemu oraz osobie występującej z roszczeniem dokumenty gromadzone w celu ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości świadczenia.
Uprawnienie to ma praktyczne znaczenie, gdyż na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach szkody można ocenić, czy ubezpieczyciel wywiązał się z terminów zobowiązujących do wypłaty odszkodowania. Pozwala też na ustosunkowanie się do stanowiska towarzystwa. Z kolei w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania albo wypłacenia kwoty niższej od oczekiwanej daje możliwość odwołania się od decyzji zakładu ubezpieczeń z merytorycznym odniesieniem się do argumentów przytoczonych przez towarzystwo.
Ubezpieczeni i ubezpieczający mogą również żądać pisemnego potwierdzenia przez towarzystwo udostępnionych informacji, a także sporządzenia na swój koszt kserokopii dokumentów i potwierdzenia ich zgodności z oryginałem przez zakład ubezpieczeń. Towarzystwo nie może tego w żaden sposób utrudniać, a koszty sporządzenia kserokopii ponoszone przez ubezpieczonego czy ubezpieczającego nie mogą odbiegać od przyjętych w obrocie zwykłych kosztów wykonywania tego rodzaju usług, czyli np. cen obowiązujących w punktach ksero.
Klient ma nie tylko prawa, ale także obowiązki, które są określone przepisami prawa oraz OWU. Przede wszystkim trzeba użyć wszelkich dostępnych środków w celu zapobieżenia szkodzie albo przynajmniej, by zmniejszyć jej rozmiary. Jeżeli przedsiębiorca umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zrobi tego, wówczas ubezpieczyciel może nie wziąć na siebie odpowiedzialności za powstałe szkody.
W praktyce oznacza to, że firma nie dostanie odszkodowania. Trzeba też w przypadku potrzeby odłączyć zasilanie prądu, odciąć dopływ gazu, zabezpieczyć odpowiednio maszyny czy osuszyć budynek po powodzi.