Spełnienie wymagań określonych w ustawie będzie warunkiem przeprowadzania badań technicznych pociągów czy urządzeń kolejowych. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, którego pierwsze czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie.

Przewidywane w projekcie zmiany zakładają modyfikację wyboru instytucji uprawnionych do badań technicznych na kolei, m.in. ze względu na różny charakter prawny takich podmiotów. Wykonują je instytuty badawcze, spółki prawa handlowego, a także szkoły wyższe. Dlatego dopuszczone do takich zadań będą te, które uzyskają zgodę prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Z tym, że jego decyzja będzie zależała od spełnienia ustawowych wymagań przez zainteresowanych przeprowadzaniem badań. A warunkiem jest m.in. posiadanie odpowiednio wykwalifikowanego personelu czy też   sprzętu niezbędnego do przeprowadzania danego typu badań technicznych.

Projekt określa także, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji np. urządzeń kolejowych będzie wcześniejsze uzyskanie odpowiedniego świadectwa dla pierwszego egzemplarza. Kolejne trafią do użytku na podstawie deklaracji producenta o zgodności produktu z tym świadectwem.

Gdy jednak w trakcie działania urządzenia okaże się, że nie zapewnia ono wymaganego poziomu bezpieczeństwa, to prezes UTK cofnie świadectwo dopuszczenia do eksploatacji danego typu. A to zaś będzie skutkowało wycofaniem wszystkich takich urządzeń z rynku. W dodatku prezes UTK będzie także mógł nałożyć na producenta obowiązek ich wykupu.?

Etap legislacyjny: po pierwszym czytaniu w Sejmie