Prowadzę sklep modelarski. Chcę rozszerzyć działalność o sprzedaż produktów w Internecie. W regulaminie zamieściłem informacje o tym, jakie prawa mają klienci dokonujący internetowych zakupów. Czy to wystarczy? – pyta czytelnik.

Konsument, który dokonuje zakupu produktu przez Internet, ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od daty wydania mu rzeczy. Nie musi przy tym podawać powodu, dla którego postanowił zwrócić zakup. A o tym prawie musi go poinformować na piśmie przedsiębiorca, który prowadzi sklep internetowy. Jeżeli tego nie zrobi, naraża się na karę finansową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może bowiem uznać brak takiej informacji za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i nałożyć na firmę karę w wysokości do 10 proc. jej obrotu w poprzednim roku.

Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny sprzedawca internetowy musi na piśmie powiadomić klienta także o istotnych właściwościach produktu i jego cenie (w tym kosztach wysyłki czy kwocie podatku). Konsument musi też zostać poinformowany o zasadach zapłaty, terminie oraz sposobie dostawy zamówienia. Pismo z wymaganymi informacjami i prawami konsumenta powinno być dołączone do wysyłki z zamówieniem.

Konsekwencją braku dołączenia pisemnej informacji do przesyłanego towaru może być nie tylko kara ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przepisy określają bowiem, że jeżeli klient nie otrzyma na piśmie informacji o przysługującym mu prawie do odstapienia od umowy w ciągu 10 dni, termin ten ulega wydłużeniu do trzech miesięcy. Wówczas konsument może zwrócić towar i odzyskać pieniądze przed upływem tego terminu.

podstawa prawna: art. 7 i 9 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1225)