Otworzenie profesjonalnej siłowni to dobry pomysł na biznes przede wszystkim dla osób, które pasjonują się kulturystyką. Prowadzenie tego rodzaju inwestycji zależy jednak nie tylko od osiągnięć sportowych przedsiębiorcy. Równie ważna jest lokalizacja takiego miejsca i zaoferowanie klientom czegoś więcej niż sprzętu do ćwiczeń.
Prawo do lokalu
Kluczową kwestią przy otwieraniu siłowni jest znalezienie odpowiedniego lokalu. Powinien on być położony w ogólnie dostępnym miejscu (np. przy jednej z głównych ulic, w pobliżu osiedla mieszkaniowego) i wystarczająco duży. Sala, na której docelowo ma ćwiczyć jednocześnie około 40 osób, powinna liczyć co najmniej 150 mkw. Do tego dochodzą obowiązkowe pomieszczenia, takie jak: oddzielna szatnia dla kobiet i mężczyzn, łazienka z prysznicami, toaleta i pomieszczenie gospodarcze.
Zdecydowanie korzystniejszym i tańszym rozwiązaniem w aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości jest wynajęcie, a nie zakup lokalu.
Ważne! Od 1 stycznia 2009 r. przedsiębiorcy mogą zawierać umowy najmu lokali na czas oznaczony wynoszący nawet 30 lat.
Okres, na jaki można zawierać umowę najmu, jest istotny chociażby z uwagi na koszty, jakie przedsiębiorca ponosi, poszukując odpowiedniego lokalu użytkowego, a potem przy jego modernizacji i przystosowaniu do potrzeb prowadzonej firmy. Zawarcie umowy na czas oznaczony ułatwia oszacowanie opłacalności inwestycji.
W umowie najmu lokalu pod siłownię warto określić: datę jego wydania, wysokość czynszu (należy określić, czy podana kwota zawiera VAT) i metodę jego waloryzacji. W tym celu można podać wskaźnik, za jaki okres i w jaki sposób jest obliczany, kiedy i gdzie jest publikowany oraz od kiedy obowiązuje nowy czynsz. Umowa powinna również dokładnie określać przypadki, w których wypowiedzenie umowy może nastąpić, i sposób zwrotu kaucji po zakończeniu najmu.
Gotowe zestawy
Po znalezieniu lokalu trzeba wyposażyć go w sprzęt do ćwiczeń. Na rynku działają specjalistyczne firmy, które oferują nie tylko gotowe zestawy urządzeń, ale robią na miejscu indywidualne wyceny i projekty rozmieszczenia sprzętu na sali. Kompleksowe wyposażenie siłowni to wydatek, który najczęściej przekracza 100 tys. zł.
Warto więc zastanowić się, czy nie wziąć go w leasing. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko obniżyć koszty założenia siłowni, ale także zmniejszyć późniejsze obciążenia podatkowe (opłata wstępna i kolejne raty są traktowane jako koszt uzyskania przychodu).
Co więcej, leasing jest korzystny również dlatego, że sprzęt jest oddawany do użytkowania na określony w umowie czas (np. 12 miesięcy), po którym najczęściej można go wykupić.
Zmniejsza to ryzyko utraty zainwestowanych środków w razie niepowodzenia nowo otwartego biznesu. Leasing można też łatwiej uzyskać niż standardowy kredyt. Do podmiotu finansującego trzeba zgłosić się zazwyczaj jedynie z dokumentacją firmową. Takie umowy są zabezpieczane zazwyczaj w formie weksla, który musi poręczyć inna osoba.
Powodzenie siłowni zależy nie tylko od urozmaiconego sprzętu do ćwiczeń i wykwalifikowanej kadry trenerskiej, ale także dodatkowej oferty. W lokalu można zamieścić mały sklep z odżywkami i suplementami, które można zamawiać od większych dystrybutorów. Normą staje się obecnie instalowanie na siłowniach sauny i solarium. Jest to dodatkowy koszt wynoszący średnio 40–50 tys. zł.
Co w regulaminie
Właściciel siłowni powinien przygotować jej regulamin, z którym będą mieli obowiązek zapoznać się wszyscy jego klienci. W takim dokumencie muszą znaleźć się zasady korzystania z siłowni, a więc przede wszystkim wskazanie, kto może na niej ćwiczyć (np. osoba pełnoletnia, osoby, które ukończyły 16 lat za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów), wymagany strój, zalecenia dotyczące bezpieczeństwa, postępowanie w razie uszkodzenia sprzętu lub wypadków.
W regulaminie może być też wzmianka o zakresie odpowiedzialności przedsiębiorcy. Może on zwolnić się z odpowiedzialności za przedmioty wartościowe, gotówkę, telefony komórkowe pozostawione w siłowni (chyba że przyjął je na przechowanie), jak również obciążyć nią klienta w razie zniszczenia lub uszkodzenia sprzętu spowodowanego użyciem go niezgodnie z przeznaczeniem.
Zakładając siłownię, warto pomyśleć o wykupieniu ubezpieczenia mienia i od odpowiedzialności cywilnej. Towarzystwa oferują dzisiaj specjalne pakiety dla właścicieli centrów i klubów fitness, welless oraz spa. Właściciel siłowni może ubezpieczyć jej wyposażenie, mienie pracowników, a nawet rzeczy przybyłych gości. Polisa powinna też obejmować ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone klientom wskutek zaniedbań pracowników lub nieszczęśliwych zdarzeń.
Podstawa prawna:
- art. 661 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (DzU nr 16, poz. 93 z późn. zm.)