Promowanie towarów w internecie musi odbywać się z poszanowaniem prawa konsumenckiego i respektować ograniczenia co do formy i treści. Reklama sklepu internetowego nie może wprowadzać w błąd, być uciążliwa i przedstawiać towarów w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym. Poza tym nie może również naruszać dobrych obyczajów i godności człowieka poprzez odnoszenie się do religii, treści rasistowskich czy utartych stereotypów.
Internet pozwala na reklamowanie towarów oferowanych w wirtualnych sklepach na wiele sposobów. Najbardziej użytecznym sposobem jest pozycjonowanie strony www. Polega ono na usytuowaniu danego serwisu na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych. Przykładowo, gdy dana osoba wpisze hasło: „sklep z militariami", dobrze uplasowana strona sklepu wyświetli się jako jedna z pierwszych w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie strony internetowej można zlecić specjalistycznej firmie, która już za kilkaset złotych może sprawić, że nowootwarty sklep znajdzie się w pierwszej dziesiątce firm oferujących podobne produkty czy usługi. Jednorazowe wypromowanie sklepu w wynikach wyszukiwania może wiązać się z krótkotrwałymi efektami, bo po pewnym czasie konkurencyjne sklepy zaczną wypierać go ze strategicznych pozycji. Wykupienie usługi pozycjonowania stałego pozwala na utrzymanie uprzywilejowanego miejsca w wynikach wyszukiwania.
A może linki
Kolejną formą reklamy w internecie są linki reklamowe. Są to odnośniki umieszczane na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla zadanych fraz i słów kluczowych. Dzięki nim przedsiębiorca ma gwarancję okresowego wyświetlenia swojego odnośnika na czołowym miejscu rankingu. Linki reklamowe składają się z krótkiej informacji tekstowej z adresem strony sklepu internetowego.
Przesyłanie informacji handlowej
Rozpowszechnioną formą reklamy jest przesyłanie informacji o oferowanych towarach i usługach wprost na skrzynki e-mailowe internautów. Tego rodzaju działania są jednak legalne tylko pod warunkiem, że przedsiębiorca przesyła wiadomości handlowe po uzyskaniu zgody odbiorcy. Zgoda nie może ona być domniemana ani dorozumiana. Na adres e-mailowy internauty mogą trafiać wyłącznie zamówione informacje o produktach, np. prenumerata czasopism, aktualne oferty ze sklepów internetowych.
W celu uzyskania zgody przedsiębiorca musi najpierw przesłać na adres mailowy pytanie, czy adresat zgadza się na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowej. Jest nią przede wszystkim każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy, z wyłączeniem informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.
Wiadomość zawierająca pytanie o zgodę na przesyłanie informacji handlowej może zawierać dane umożliwiające identyfikację przedsiębiorcy i krótko opisywać, czego miałaby dotyczyć ewentualna informacja handlowa. Przedsiębiorcy nie mogą w niej przekazywać informacji na temat towarów, rabatów, adresów WWW ani numerów telefonów, pod którymi można skorzystać z promocji.
Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej (nazywanej potocznie spamem) stanowi wykroczenie, które jest ścigane na wniosek pokrzywdzonego internauty. Przedsiębiorca, któremu zostanie udowodnione łamanie prawa w tym zakresie, może zostać ukarany grzywną w kwocie do 5 tys. zł.
Ochrona danych osobowych
Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową ma obowiązek stosować się do przepisów określających zasady ochrony danych osobowych klientów. Do przetwarzania danych osobowych w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną stosuje się przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. Można zbierać, przechowywać i wykorzystywać jedynie te dane osobowe klientów, które są niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania zawieranej umowy.
Są nimi: imię i nazwisko, numer PESEL, adres zameldowania na pobyt stały, adres korespondencyjny oraz dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego usługobiorcy i adresy elektroniczne usługobiorcy. Wyjątkowo w celu realizacji umów sprzedawca może przetwarzać inne dane niezbędne ze względu na właściwość świadczonej usługi lub sposób jej rozliczenia. Wcześniej musi jednak wyraźnie wskazać, że ich podanie jest niezbędne, a klient musi wyrazić na to zgodę.
Przedsiębiorca może przechowywać dane osobowe klientów także po realizacji zamówienia. Jest to dopuszczalne, gdy takie informacje są potrzebne do rozliczenia transakcji po zakończeniu korzystania z usług sklepu internetowego i są one niezbędne do rozliczenia usługi oraz dochodzenia roszczeń z tytułu zaległych płatności. Konieczność należytego rozliczenia transakcji wiąże się z przepisami podatkowymi, które zobowiązują podatników do przechowywania dokumentów i informacji przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin zobowiązania.
Właściciel sklepu internetowego ma obowiązek zapewnienia swoim klientom wglądu do swoich danych i zapoznania się z informacjami o środkach technicznych zapobiegających pozyskiwaniu i modyfikowaniu ich danych osobowych przez osoby nieuprawnione.
Rejestracja zbiorów
Na przedsiębiorcy może ciążyć również obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych. Zbiorem danych jest zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych, każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie.
Z obowiązku rejestracji zwolnieni są natomiast przedsiębiorcy przetwarzający dane osobowe w zbiorach, o których mowa w art. 43 ust. 1 tej ustawy. Takiego obowiązku nie mają firmy przetwarzające dane wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej, czy przetwarzające dane powszechnie dostępne, np. w książce telefonicznej.
Zgłoszenie zbioru do rejestracji jest bezpłatne. Wyczerpujące informacje na temat procedury w jakiej należy tego dokonać można znaleźć pod adresem
.