Handel w Internecie jest coraz popularniejszy. Czy jest to jednak równie wygodna forma z punktu widzenia rozliczeń podatkowych oraz prowadzenia księgowości? Pamiętajmy, że różni się od klasycznych transakcji. Sprzedaż wysyłkowa ma bowiem dwie formuły: wysyłka towaru po otrzymaniu należności od nabywcy oraz zapłata za pobraniem (zaliczeniem) pocztowym.

Kiedy powstaje przychód

Rozliczenie sprzedaży wysyłkowej odbywa się na zasadach ogólnych. Zgodnie z art.12 ust. 3a ustawy o CIT i odpowiednio art.14 ust. 1c ustawy o PIT, co do zasady za datę powstania przychodu ze sprzedaży towarów, zbycia prawa majątkowego, wykonania usług (lub częściowego wykonania usług) uważa się dzień wydania rzeczy, jednak nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Strony mogą też ustalić, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Wtedy za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Najpierw zapłata, później wysyłka

Jeśli otrzymamy zapłatę przed wydaniem towaru, przychód powstaje już w tym momencie.

Przykład:

Firma A kupiła 30 sierpnia br. książki w sklepie internetowym. Zapłaciła za nie w momencie finalizacji transakcji przelewem w banku internetowym.

Zapłata wpłynęła na konto firmy B 31 sierpnia. Wysyłka towaru nastąpiła 3 września. Przychód podatkowy w firmie B powstał już jednak w sierpniu.

Najpierw wysyłka, później zapłata

Jeśli sprzedawca wysyła towar do klienta za pobraniem (zaliczeniem) pocztowym, dołącza do przesyłki fakturę lub paragon. Termin wydania towaru zbiega się tu z momentem wystawienia faktury, co skutkuje powstaniem przychodu.

Przykład:

Firma X prowadzi sprzedaż wysyłkową odzieży. Głównymi odbiorcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Osoba A kupiła 25 września br. w tym sklepie kilka ubrań, wybierając opcję płatności „za pobraniem". Termin oczekiwania na dostawę wynosi do 7 dni roboczych. Firma X wysyłając przesyłkę, dołącza do niej, paragon lub fakturę (w zależności od oczekiwania klienta).

Jeżeli towar zostanie wysłany do 30 września, na dokumencie sprzedaży powinna zostać umieszczona data wrześniowa – zatem przychód podatkowy powstanie także we wrześniu.

Jeżeli towar zostanie wysłany już w październiku, na dokumencie sprzedaży powinna być umieszczona data październikowa – wówczas przychód podatkowy powstanie w październiku.

Co w sytuacji odesłania towaru przez nabywcę lub nie odebrania przesyłki? Wówczas sprzedawca dokonuje korekty przychodów, pomniejszając je o wartość dokonanych zwrotów.

Korzyści z handlu w sieci

Sklepy internetowe to coraz bardziej popularna forma prowadzenia działalności handlowej. Ich utworzenie i prowadzenie niesie wiele korzyści zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. Nie wymaga utrzymywania drogiej powierzchni sklepowej w dogodnej lokalizacji i ponoszenia kosztów ekspozycji, a także wydatków na personel.

Dzięki temu możemy narzucić niższą marżę na towary i sprzedawać je po bardziej atrakcyjnej cenie. Po stronie kupującego – nie wymaga angażowania czasu i sił na zakupy, zapewnia wygodniejszą formę porównania cen między sklepami, możliwość zapoznania się z etykietami towarów, opiniami na ich temat oraz otrzymania produktów bezpośrednio do domu.