Organizator przetargu może zaniechać wezwania do uzupełnienia oferty, tylko gdy unieważnia całe postępowanie  albo mimo złożenia żądanych dokumentów oferta wykonawcy i tak podlegałaby odrzuceniu. Odrzucenie z kolei jest możliwe, gdy zamawiający wykazał, że żadna z pozycji oferty nie spełnia wymagań określonych w ogłoszeniu o przetargu.

W rozpatrywanej przez Krajową Izbę Odwoławczą sprawie zamawiający wezwał wykonawcę do uzupełnienia oferty zaświadczeniami dotyczącymi wykonanych przez niego wcześniej robót. Po przedstawieniu tych dokumentów wykonawca został jednak wykluczony z postępowania, nie przedstawił bowiem dowodów, że prace  zostały wykonane należycie. Zamawiający nie domagał się  jednak uzupełnienia nimi oferty.

Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej (sygnatura akt KIO 2336/11) ogłaszający przetarg powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów po raz drugi. Zakaz ponownego wzywania do uzupełnienia tego samego dokumentu nie ma tu zastosowania.

Żeby doszło do skutecznego wyjaśnienia braków, zamawiający musi je skonkretyzować. Wykonawca nie może się domyślać, co w jego ocenie  jest wadliwe.

Skoro więc zamawiający nie wyartykułował, że jego zdaniem brakuje dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie usług, to nie wezwał skutecznie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów.

Zobacz:

Dobra Firma

»

Firma

»

Zamówienia publiczne

»

Oferty

»

Uzupełnianie dokumentów

Samorząd

»

Zamówienia publiczne

»

Oferty

»

Uzupełnianie dokumentów