Prawo budowlane zezwala na korzystanie z lokali, budynków oraz innych obiektów budowlanych zgodnie z ich przeznaczeniem. Mieszkanie powinno być więc wykorzystywane na cele mieszkaniowe. Ale przewiduje ono także możliwość zmiany sposobu użytkowania. Konkretnie mówi o tym art. 71 prawa budowlanego.
Zgodnie z nim zmiana sposobu użytkowania polega na „podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub w jego części działalności zmieniającej warunki”: bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa powodziowego, pracy, zdrowotne, higienicznosanitarne, ochrony środowiska.
Jeżeli więc podejmuje się działalność, która nie ma wpływu na wymienione w przepisie warunki, niepotrzebne są żadne formalności budowlane. Natomiast gdy taki wpływ istnieje, niezbędne jest zgłoszenie. Najlepiej zapytać o to w konkretnej sytuacji osobę mającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń lub rzeczoznawcę budowlanego.
Zmiana sposobu użytkowania może dotyczyć zarówno całości budynku, jak i jego części. Osoba, która się na nią zdecydowała, zgłasza to staroście i składa wymagane dokumenty.
Po złożeniu zgłoszenia trzeba odczekać 30 dni. Jeżeli w tym czasie starosta nie wniesie sprzeciwu, można rozpoczynać działalność (na rozpoczęcie działalności na podstawie skutecznego zgłoszenia mamy dwa lata od momentu doręczenia zgłoszenia staroście).
Warto też pamiętać, że o formalności trzeba zadbać przed zmianą mieszkania na biuro czy usługi, a nie później. Jeżeli odwróci się kolejność, zgłoszenie jest nieskuteczne i będzie to taka sama samowola budowlana jak zmiana sposobu użytkowania dokonana bez zgłoszenia.