Zaostrzająca się konkurencja na rynku usług finansowych wymusza nie tylko systematyczne obniżanie kosztów finansowania, ale również usprawnienia w zakresie oferty, procesów czy nowych rozwiązań informatycznych.
Nowe funkcjonalności
Optymalizując ofertę instytucje finansowe wraz z produktami podstawowymi oferują klientom coraz więcej korzyści w postaci bezpłatnych, komplementarnych usług i funkcjonalności. Należą do nich m.in. nowoczesne platformy internetowe, karty płatnicze, konta bankowe, ubezpieczenia, powiadomienia SMS, e-mail etc.
Elektroniczne biuro obsługi klienta
Potwierdza to przykład spółki Millennium Leasing, która wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorców uruchomiła niedawno w swoim serwisie internetowym elektroniczne biuro obsługi klienta (e-BOK). Platforma ta daje przedsiębiorcom możliwość całodobowego zarządzania finansami firmy przez Internet.
– Zmienne oprocentowanie, na którym oparty jest leasing operacyjny, powoduje, że klienci często mają problemy z wyliczeniem wartości miesięcznej raty, mimo że informację na ten temat zawiera każda umowa leasingowa – tłumaczy Piotr Łodyga, kierujący zespołem zarządzania produktami w Millennium Leasingu. Dlatego przedsiębiorcy zazwyczaj czekają z uregulowaniem płatności do momentu otrzymania faktur drogą pocztową, co może być przyczyną opóźnień.
Nowoczesne rozwiązanie Millennium Leasingu eliminuje ten problem, umożliwiając natychmiastowe uzyskanie informacji m.in. o kwotach (np. miesięcznych ratach, wartości wykupu przedmiotu na zakończenie umowy), terminach płatności czy dacie wystawienia dokumentów księgowych. Klienci nie muszą też dzwonić na infolinię ani odwiedzać osobiście oddziału, żeby m.in. zadać pytanie specjalistom, czy złożyć reklamację.
Wszystkie opisane czynności mogą wykonywać bezpłatnie przez Internet. E-BOK stanowi zatem nie tylko źródło informacji o finansach firmy, ale i centrum kontaktu klienta z firmą leasingową. Wszelkie wysłane zgłoszenia i zapytania trafiają bezpośrednio do pracowników poszczególnych departamentów obsługujących umowy danej firmy.
Za pośrednictwem e-BOK klient może również samodzielnie administrować złożonymi wnioskami oraz wypełniać nowe. Bazuje na dotychczas zapisanych danych klienta, co stanowi znaczne ułatwienie w procesie wypełniania kolejnych dokumentów.
Dodatkową korzyścią, jaką oferuje internetowa platforma, jest możliwość ustawienia funkcji elektronicznych przypomnień, dzięki którym klient będzie informowany mejlem o zbliżających się terminach płatności bądź wystawieniu mu nowych dokumentów.
Bez dodatkowych zabezpieczeń
Leasing staje się coraz bardziej powszechnym instrumentem finansowania inwestycji.
– Decyduje o tym wzrost świadomości przedsiębiorców, przy jednoczesnym spadku kosztów tego rodzaju finansowania – mówi Piotr Łodyga. Leasing jest przede wszystkim dużo łatwiejszym do uzyskania produktem niż kredyt inwestycyjny, bo nie wymaga ustanawiania dodatkowych zabezpieczeń.
Wynika to z faktu, że firma leasingowa jest właścicielem leasingowanego przedmiotu, który jest ubezpieczony i może być odebrany w trybie natychmiastowym. Dla finansującego oznacza to znacznie niższe ryzyko straty w porównaniu z kredytem, a dla klienta krótszy czas oczekiwania na podpisanie umowy i niższe koszty w rozliczeniach podatkowych.
Przedmiotami leasingu najczęściej są środki transportu i maszyny, choć można w ten sposób finansować również nieruchomości. Leasing doskonale sprawdza się zarówno w przypadku zakupu samochodów, taboru kolejowego, jak i statków wodnych, powietrznych, linii technologicznych, produkcyjnych, a nawet budynków.
Raty dostosowane do potrzeb klientów
Każda instytucja leasingowa stosuje własne kryteria wobec leasingobiorców. Należą do nich m.in. okres prowadzenia działalności czy wysokość udziału własnego. W przypadku Millennium Leasingu korzystnym rozwiązaniem dla klientów jest możliwość elastycznego dopasowania struktury spłaty rat leasingowych do indywidualnych potrzeb.
Oznacza to, że poszczególne raty instytucja może ustalić na różnych poziomach (np. gdy branżę działalności klienta cechuje sezonowość), a także w różnych proporcjach w stosunku do wartości resztowej wykupu.
– Dzięki ustaleniu wysokiej wartości resztowej wykupu przedmiotu (stanowi ona cenę nabycia przedmiotu jako środka trwałego) klient może liczyć zarówno na niską opłatę wstępną, jak i niskie raty miesięczne – tłumaczy Piotr Łodyga.
To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla tych firm, które chcą obniżenia wysokości miesięcznych zobowiązań bądź przesunięcia podjęcia decyzji o formule zakończenia umowy na dalszą perspektywę, wydłużając umowę na kolejne 12 miesięcy w momencie zbliżającego się terminu zakończenia.
Z takiej opcji korzystają również podmioty, które nie mają zamiaru samodzielnie wykupić leasingowanego przedmiotu po zakończeniu umowy (z zamiarem wymiany go np. na nowszy), wskazując osobę trzecią, która wykupi przedmiot za wartość rynkową.
W tym wypadku różnica między wysokością wartości resztowej (wykupu) zapisanej w umowie a nadwyżką uzyskaną ze sprzedaży trafi do korzystającego, który zapłaci podatek dochodowy wyłącznie od kwoty otrzymanej od finansującego. Jest on niższy niż w przypadku samodzielnego wykupu przedmiotu przez leasingobiorcę i sprzedaży osobie trzeciej w terminie do sześciu miesięcy od daty jego zakupu.
Dopłaty EBOR
Bank Millennium jest jedną z niewielu instytucji na rynku bankowym, które mają w ofercie leasing objęty dopłatami Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Rozwiązanie to umożliwia firmom zrealizowanie inwestycji na warunkach znacznie korzystniejszych niż rynkowe.
Przedsiębiorcy wdrażając energooszczędne projekty (w ramach programu PolSEFF), mogą zredukować koszty zużywanej energii i otrzymać od EBOR premię inwestycyjną w wysokości 10 lub 15 proc. wartości leasingu za osiągnięty efekt środowiskowy.
Tarcza podatkowa
Korzystanie z leasingu operacyjnego w wielu przypadkach umożliwia firmom redukcję kosztów działalności. Instrument ten może stanowić dla klienta tzw. tarczę podatkową, czyli oszczędność, jaką uzyska na podatku. Główną korzyścią dla leasingobiorcy jest możliwość zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów, dzięki czemu firma wykaże niższy zysk (od którego odprowadzany jest podatek) niż w przypadku finansowania inwestycji kredytem.
Oznacza to, że koszty leasingu w rozliczeniach podatkowych na ogół są niższe w porównaniu z kosztami kredytu. Wynika to z faktu, że przedmiot leasingu operacyjnego w trakcie trwania umowy pozostaje własnością banku bądź firmy leasingowej, na której spoczywa obowiązek jego amortyzacji. Ponadto z tego powodu leasing nie obniża zdolności kredytowej klienta. W przypadku kredytu natomiast przedmiot inwestycji staje się dla klienta środkiem trwałym, który podlega amortyzacji.
Dobry klimat
– Kluczowy wpływ na decyzje klientów dotyczące finansowania inwestycji leasingiem ma sytuacja gospodarcza i związany z nią klimat inwestycyjny – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Polskiego Związku Leasingu.
Natomiast zdaniem Piotra Łodygi na popularność tej usługi będzie dodatkowo przekładał się leasing konsumencki. Przypomnijmy, że jest to nowa odmiana leasingu, dostępna od tego roku również dla klientów indywidualnych.
Jaki rynek
W pierwszym półroczu 2011 polski rynek leasingu wzrósł o 27,5 proc. wobec analogicznego okresu 2010 r. Co istotne poprawa nastąpiła we wszystkich segmentach finansowania (pojazdy, maszyny i urządzenia, nieruchomości).
Oznacza to, że polskie firmy leasingowe sfinansowały aktywa o wartości ponad 14,5 mld zł, w tym ponad 95 proc. na rynku ruchomości (13,9 mld zł) i niecałe 5 proc. na rynku nieruchomości (643 mln zł).
Wyniki potwierdzają obserwowany od 2009 roku trend ożywienia na rynku, co jest efektem poprawy kondycji firm transportowych oraz niskiej bazy z lat 2007 – 2008.Z szacunków branży wynika, że w całym 2011 roku rynek leasingu wzrośnie o 13 proc., do kwoty powyżej 30 mld zł finansowanych aktywów, czyli do poziomu sprzed kryzysu.
Komentuje Piotr Gąska, dyrektor departamentu zarządzania produktami Millennium Leasing
Dobra oferta, sprawna obsługa na etapie zawarcia umowy to elementy, które nie wystarczają dzisiejszemu przedsiębiorcy. Coraz częściej o wyborze partnera finansowego decyduje serwis i jakość usług posprzedażowych.
Z myślą o tym Millennium Leasing blisko dwa lata temu uruchomił internetowe biuro obsługi klienta e-BOK. Początkowo w ramach platformy klienci mogli kontaktować się bezpośrednio z najważniejszymi działami naszej spółki i dzięki temu zyskali możliwość znalezienia stosownych informacji z zakresu „co zrobić gdy”, wyjaśnienia niejasności czy załatwienia określonej sprawy.
Dzisiaj, oprócz możliwości wypełnienia elektronicznego wniosku i skorzystania z danych historycznych, dzięki e-BOK klienci mają możliwość kopiowania wniosków. Funkcja ta pozwala wypełnić nowy wniosek danymi podstawowymi przedsiębiorcy, umożliwiając jednocześnie edytowanie pól z informacjami, które straciły na aktualności. Dalsze usprawnienia miały za zadanie ułatwić klientom dostęp do dokumentów księgowych, wystawianych przez spółkę.
Liczne sygnały otrzymane od klientów uświadomiły nam, że pomimo sprecyzowanych w umowie leasingu informacji o wielkości poszczególnych rat wyliczenie kwoty do zapłaty przysparza klientom trudności. Dlatego e-BOK daje możliwość podglądu wszystkich informacji związanych z wystawianymi dokumentami księgowymi (numeru umowy, którego dotyczy dokument, daty wystawienia, terminu zapłaty, numeru ewidencyjnego, tytułu, kwoty do zapłaty).
W przypadku większości dokumentów klient już w chwili ich wystawienia ma możliwość obejrzenia dokumentu, który później zostanie wysłany do niego pocztą w wersji papierowej. Dodatkowo uruchomiliśmy oparty na korespondencji mejlowej system powiadamiania o fakcie wystawienia nowych dokumentów księgowych oraz zbliżającym się terminie płatności. Całość rozwiązania i poszczególne jego funkcjonalności dla klienta są całkowicie bezpłatne. Oczywiście nie spoczywamy na laurach. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, usprawniając systemy i podnosząc jakość usług i naszej oferty.