- W artykule „Udział w ogólnych programach wypromuje firmę za granicą”, który ukazał się 3 czerwca, wymienionych zostało 20 różnego rodzaju międzynarodowych targów i wystaw objętych programem. Jednocześnie w artykule znalazła się informacja, że przedsiębiorca, który chciałby wziąć w nich udział i otrzymać dofinansowanie, powinien zadeklarować uczestnictwo w co najmniej 60 proc. wszystkich wydarzeń objętych programem.
Czy to oznacza, że nasza firma (mała) musiałaby zgłosić swój udział w co najmniej 12 międzynarodowych targach, co przekraczałoby nasze możliwości finansowe
– pyta czytelnik.
Rzeczywiście istnieje wymóg, który mówi o tym, że przedsiębiorca deklaruje udział w takiej liczbie wydarzeń, tj. targów, misji, wystaw, aby odpowiadały one co najmniej 60 proc. wszystkich imprez objętych programem. Wymóg ten dotyczy jednak tzw. programów branżowych. Są to programy przeznaczone dla konkretnej branży i firm z taką branżą powiązanych.
Organizator takiego programu, wybrany przez resort gospodarki, opracowuje plan promocji. Stara się wybrać i zorganizować takie wydarzenia, które najlepiej będą ten plan realizować. Przykładowo więc zakłada udział firm w trzech dużych targach międzynarodowych, trzech misjach gospodarczych, dwóch wystawach w kraju o charakterze międzynarodowym i dwóch seminariach.
Na całość programu składa się dziesięć różnego rodzaju imprez. I właśnie dla takiego branżowego programu obowiązuje limit uczestnictwa. Innymi słowy, jeżeli firma chce w nim uczestniczyć i otrzymać za to dotację, musi się zgłosić do co najmniej 60 proc. z nich.
W opisanej sytuacji przedsiębiorca powinien np. wystawić się na jednych targach zagranicznych, pojechać na trzy misje gospodarcze oraz wziąć udział w jednej wystawie i jednym seminarium. W ten sposób aktywnie będzie uczestniczył w sześciu (z dziesięciu) różnych imprezach.
Natomiast opisane w artykule, o który pyta czytelnik, międzynarodowe targi objęte są programem promocji ogólnej. Dla tego rodzaju programu nie ma obowiązku zgłoszenia się na wszystkie czy nawet większość imprez.
Firma, która jest zainteresowana jednymi konkretnymi targami, także ma prawo starać się o dofinansowanie. Nie musi deklarować udziału w żadnej innej imprezie. Wystarczy, że w odpowiednim terminie zgłosi się do organizatora. Jest nim firma lub instytucja wyłoniona w konkursie przeprowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki.
Następnie do tego ostatniego należy złożyć wniosek o dofinansowanie, w którym przedsiębiorca m.in. uzasadnia wybór konkretnej imprezy, wskazując na motywy i perspektywy rozwoju własnej firmy związane z tym konkretnym wyborem.
Czytaj też artykuł:
Dotacje na promocję firmy za granicą
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»
»
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka