Pracodawca, wręczając wypowiedzenie, powinien pamiętać, że przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=000239AD5D799B983DE618E0F338B971?id=166335]ustawy o ochronie danych osobowych[/link] nakładają na niego jako na administratora tych danych obowiązek dołożenia szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których one dotyczą. Ma on też sprawić, aby dane były przetwarzane zgodnie z prawem i adekwatne do celów, w jakich są wykorzystywane – uważa GIODO.

– Oczekiwania GIODO wydają się nierealne i niepraktyczne – uważa mec. Karolina Stawicka z Kancelarii Bird & Bird.

[b]Na przykład w dużych zakładach pracy, w których zwolnienia są codziennością, administrator danych może być akurat nieobecny w pracy. Często też rozwiązanie umowy następuje w trybie dyscyplinarnym. [/b]

[wyimek]Świadek wręczenia wypowiedzenia powinien także łagodzić emocje[/wyimek]

– Są to z reguły sytuacje nagłe. Trudno wtedy czekać na administratora. Z tej perspektywy oczekiwanie GIODO wiązałoby ręce pracodawcy i nie pozwalało mu skorzystać ze swoich uprawnień – uważa mecenas.

Według niej czynność bycia świadkiem ma charakter faktyczny i niezależny. Świadek ma się wypowiedzieć co do czynności, potwierdzić tożsamość osób, opisać przebieg zdarzeń.

– Każdy świadek, nie tylko administrator, jest gwarantem właściwego przebiegu spotkania pracodawcy i pracownika mającego rozwiązać jakiś spór czy stosunek pracy – dodaje Karolina Stawicka.

Mec. Jolanta Sawicka zwraca natomiast uwagę, że coraz częstszą i dowodowo pomocną praktyką jest sporządzanie notatki służbowej potwierdzającej spotkania ze zwalnianym. To może być prosta notatka. Wystarczy w niej zapisać, że w danym dniu odbyło się spotkanie, na którym pracownikowi przekazano wypowiedzenie. Można dodać, że pracownik odmówił jego przyjęcia i podpisania. Do tego data i podpisy osoby działającej w imieniu pracodawcy oraz świadka.

Na inny aspekt uczestniczenia świadka we wręczaniu wypowiedzenia wskazuje Witold Polkowski, ekspert Pracodawców RP.

–[b] W obecności świadka zwiększają się szanse na to, że pracownik zapanuje nad emocjami – ocenia.[/b]