[b]- Konkurencyjna w stosunku do nas firma przeprowadziła u siebie wyprzedaż, ogłaszając jednocześnie, że jej sklep jest w trakcie likwidacji. Nic takiego jednak nie nastąpiło. Sklep nadal działał, a po trzech miesiącach akcja została powtórzona. Czy taka działalność naszego konkurenta jest zgodna z prawem?[/b]

Takie postępowanie należy uznać za czyn nieuczciwej praktyki rynkowej.

Wynika to wyraźnie z ustawy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=955ABA562B6D18FE54058361F98E8D1C?id=238605]o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007r. nr 171, poz. 1206)[/link]. Zgodnie z nią nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są praktyki rynkowe wprowadzające w błąd, a polegające m.in. na twierdzeniu, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

Ustawa ta określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Wykorzystując jej przepisy, można takie postępowanie konkurenta, występując jako konsument, zgłosić np. do powiatowego rzecznika konsumentów i poprosić o interwencję.

Jednak to oczywiście niejedyna możliwość. Również przepisy[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DCDD42CA3F85720D919379FE33F37921?id=185138] ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, które określają warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowania w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów, dają możliwości obrony (DzU z 2007r nr 50, poz 331 ze zm.). [/link]

Zgodnie z art. 24 tej ustawy zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. A za takie należy uznać działanie przedsiębiorcy będące czynem nieuczciwej praktyki rynkowej lub czynem nieuczciwej konkurencji. Takie postępowanie można zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na koniec warto jeszcze przyjrzeć się wskazanej w pytaniu czytelnika wyprzedaży. Jak można się domyślać, cała akcja ogłoszenia likwidacji sklepu miała przyciągnąć uwagę klientów na wprowadzoną wyprzedaż. Warto zatem przypomnieć, że zgodnie z art. 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=352A63700B080DD6F3564DAC178F13FF?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.)[/link] takim czynem może być w szczególności sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaży poniżej kosztów zakupu.

Jednak w niektórych przypadkach nawet sprzedaż bez marży handlowej może być czynem nieuczciwej konkurencji (dotyczy to placówek handlowych o powierzchni powyżej 400 m kw.).

[b] Wyjątek od tego wiąże się z:

- prowadzeniem wyprzedaży posezonowych (dwa razy do roku, nie dłużej niż miesiąc),

- wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,

- likwidacją obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka (czyli bez marży) trwa nie dłużej niż trzy miesiące od daty podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności – nie dłużej niż rok.[/b]