Samobójczy skok inspektora Javerta w najnowszym spektaklu „Nędzników” czy spektakularny upadek żyrandola w realizowanym w tym samym stołecznym teatrze Roma spektaklu „Upiór w operze” to dla widzów niezapomniane efekty sceniczne.

Dla przygotowujących przedstawienie to także problemy związane z przestrzeganiem zasad bhp. Nowe przepisy z tego zakresu mogą okazać się bardzo uciążliwe dla twórców przedstawień teatralnych i imprez estradowych.

Przede wszystkim wiele dokumentów trzeba będzie przygotować pisemnie. Chodzi o regulaminy pracy na scenie lub estradzie, instrukcje bhp czy plany ewakuacji i postępowania w czasie zagrożeń. Odpowiednio sporządzony musi też być projekt kostiumów, koncepcja inscenizacyjna i projekt scenograficzny.

Do rysunków muszą być dołączone próbki lub opisy materiałów a także określone środki stosowane do charakteryzacji ciała. Organizator ma też zadbać, żeby osoby pracujące przy widowisku miały odpowiednie i aktualne orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania swojej pracy (dotyczy to też występujących w epizodach wymagających szczególnej sprawności lub wysiłku).

Występującym w przedstawieniu dzieciom do lat 16 trzeba zapewnić odpowiednią opiekę. Do tej pory taki obowiązek dotyczył niepełnoletnich do 14 lat. Nie zapomniano nawet o regulacjach dotyczących zwierząt. Te, które pojawiają się na scenie bądź estradzie, mają być nieagresywne i niepłochliwe.

Reklama
Reklama

Ponadto nowe rozporządzenie przypomina o obowiązku stosowania się do przepisów o ochronie zwierząt. Natomiast efektami specjalnymi mają prawo się zajmować tylko osoby przeszkolone i to po wcześniej przeprowadzonych próbach.

Wiele konkretnych technicznych przepisów dotyczy zarówno miejsca, w którym pokazywane jest widowisko, jak i samej jego realizacji. Jeżeli np. tworzymy widownię w sali o innym przeznaczeniu lub na wolnej przestrzeni, to minimalna powierzchnia przeznaczona dla jednego widza nie może być mniejsza niż 1 m2, gdy w grę wchodzą miejsca siedzące, i 0,4 m2, gdy publiczność przygląda się imprezie na stojąco. Jeżeli uczestników jest ponad 200, widownię trzeba podzielić na sektory.

Więcej luzu będą musieli mieć też aktorzy w garderobach. Ponadto jedno z pomieszczeń trzeba będzie przeznaczyć na punkt pierwszej pomocy, na tyle duży, żeby dało się tam wnieść nosze i ratować chorego.

Nowe zasady bezpieczeństwa na scenie i za kulisami określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=369111]rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 15 września 2010 r. (DzU nr 184, poz. 1240)[/link]. Wejdzie w życie dopiero za rok, czyli 5 października 2011 r. Długi okres przejściowy podyktowany jest skalą zmian, także w zakresie przepisów technicznych, z którymi będą musieli zmierzyć się organizatorzy spektakli i właściciele sal widowiskowych.

Zastąpi ono aktualne od 28 lat [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9A9A68C1BAA0C87ADE263F65F9517EF9?id=71665]rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach artystycznych (DzU z 1982 r. nr 29, poz. 205)[/link].