– Spółka z o.o. przejmuje spółkę jawną. Jakie to ma znaczenie dla pracowników i zleceniobiorców tej ostatniej? Jakie dokumenty powinny być przekazane do ZUS przez obydwie firmy?

– pyta czytelnik .

Odpowiedzi są uzależnione od trybu przejęcia spółki.

 

 

W razie przejęcia zakładu pracy w trybie art. 23

1

kodeksu pracy

nowy pracodawca z mocy prawa staje się stroną stosunków pracy dla przejmowanych pracowników. Dotychczasowe umowy o pracę nie są rozwiązywane, lecz kontynuowane.

Natomiast w przypadku osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych (zleceń lub o dzieło) przejmujący zakład staje się stroną zawartych umów, jeżeli nastąpiło zbycie (wniesienie aportem) przedsiębiorstwa. Przejęcie przedsiębiorstwa w takim wypadku nie powoduje rozwiązania takich kontraktów. Wynika to z art. 55

1

i 55

2

kodeksu cywilnego

.

Pierwszy z tych przepisów określa, że przedsiębiorstwo jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, również zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z kolei art. 55

2

k.c. stanowi, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

 

 

W sytuacji gdy jeden podmiot przejmuje, w trybie art. 23

1

k.p., w całości inny wraz z zobowiązaniami wynikającymi z zawartych umów o pracę, przejmowana firma jako płatnik składek powinna wyrejestrować z ubezpieczeń – na formularzu ZUS ZWUA – pracowników:

- którzy są przejmowani przez nowego płatnika – z kodem przyczyny wyrejestrowania 600 inna przyczyna wyrejestrowania (od dnia przejęcia przez inny podmiot),

- dla których wygasa stosunek pracy lub z którymi dany podmiot rozwiązuje umowę o pracę – na zasadach ogólnych, z kodem przyczyny wyrejestrowania 100 ustanie tytułu do ubezpieczeń.

Musi też się sama wyrejestrować jako płatnik (od dnia przejęcia przez inny podmiot). W tym celu składa formularz ZUS ZWPA. Poza tym zgłasza zmianę danych identyfikacyjnych płatnika składek na druku ZUS ZIPA, wykazując w bloku II swoje dane, tj. dane dotychczasowego (przejmowanego) płatnika, a w bloku III dane nowego (przejmującego) płatnika składek.

 

 

Natomiast podmiot przejmujący powinien sporządzić i przekazać do ZUS zgłoszenia wszystkich osób podlegających ubezpieczeniom (na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA), w tym pracowników przejętego podmiotu – od daty przejęcia. Składa także ewentualnie, w zależności od potrzeb:

- zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZPA w trybie zmiany – w przypadku gdy w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu płatnika składek nastąpiły zmiany w danych ewidencyjnych płatnika (np. nazwa),

- aktualną informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek na formularzu ZUS ZAA,

- aktualną informację o numerach rachunków bankowych płatnika składek – na formularzu ZUS ZBA.

Gdy poprzedni (przejęty) płatnik uległ likwidacji, ale nie sporządził i nie przekazał do ZUS wymienionych wcześniej dokumentów, musi je złożyć (w jego imieniu) nowy płatnik, tj. podmiot, który wszedł w prawa i obowiązki zlikwidowanego podmiotu.