[b]– Nasza spółka startowała w przetargu budowlanym. Musieliśmy m.in. wykazać, że dysponujemy określonym sprzętem specjalistycznym. Jedno ze wskazanych w naszej ofercie urządzeń zostało zakwestionowane przez zamawiającego. Zostaliśmy wezwani do uzupełnienia dokumentów. Czy możemy wykazać, że dysponujemy zupełnie inną maszyną niż pierwotnie (fakt ten potwierdzałaby umowa leasingowa)? Czy nie będzie to oznaczało zmiany treści oferty?[/b] – pyta czytelnik.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby, uzupełniając dokumenty, wskazać inne urządzenie niż to, które pierwotnie podawano w ofercie. Ważne, aby spełniało ono oczekiwania zamawiającego zapisane w specyfikacji.

Zmiana maszyny, za pomocą której będą realizowane prace, nie oznacza zmiany treści oferty. Liczy się bowiem to, jak ma być wykonany przedmiot zamówienia i za jaką cenę, a nie to, jakie dokumenty zostaną złożone na potwierdzenie spełniania warunków przetargowych. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonawca posłużył się podczas realizacji inwestycji jeszcze innym urządzeniem niż to, które ostatecznie podał.

Podobne wnioski płyną z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej. W uchwale z 14 kwietnia 2010 r. (KIO/KD 25/10), wydanej po rozpatrzeniu zastrzeżeń do wyników kontroli, UZP jednoznacznie wypowiedziała się, że dokumenty uzupełniane na żądanie zamawiającego mogą wskazywać inny niż wcześniej sprzęt.

„W świetle art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych dopuszczalne jest (...) takie uzupełnienie dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, które prowadzić będzie do wykazania dysponowania innym sprzętem. Uzupełnienie takie nie stanowi niedozwolonej zmiany oferty w rozumieniu art. 87 ust. 1 pzp i nie uzasadnia odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp” – wynika z uzasadnienia przywołanej uchwały.

Na potwierdzenie dysponowania sprzętem czytelnik zamierza się posłużyć umową leasingową. I tu tkwi mały haczyk. Otóż zgodnie z przepisami uzupełniane dokumenty muszą potwierdzać spełnianie warunku nie później niż w dniu upływu terminu składania ofert.

Jeśli więc umowa leasingowa została zawarta później, to zamawiający nie będzie mógł jej uwzględnić. Przed upływem terminu składania ofert przedsiębiorca nie spełniał bowiem warunku posiadania określonego sprzętu.

[i]Podstawa prawna:

- art. 26 ust. 3 oraz 87 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=247401 ]prawa zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r., nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link][/i]