Zasady funkcjonowania punktu kontaktowego (dalej: punkt) określa w polskich przepisach nowy rozdział 2a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wprowadzony został [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=345827]ustawą o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2010 r. nr 47, poz. 278)[/link].
Prowadzi go minister gospodarki w formie strony internetowej. Wprawdzie ze strony internetowej resortu daje się wejść na stronę punktu, ale link jest dobrze ukryty. Dlatego podajemy jego bezpośredni adres: [link=http://www.eu-go.gov.pl]www.eu-go.gov.pl[/link].
Jak zapewnia resort gospodarki, polski punkt kontaktowy został uruchomiony zgodnie z terminami ustalonymi w dyrektywie 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, czyli 28 grudnia 2009 r. Nasz punkt ma zakres szerszy, niż wynika to z unijnych regulacji – dotyczy całej sfery działalności gospodarczej, a nie tylko usług.
[srodtytul]Nie zastąpi urzędnika[/srodtytul]
Punkt udostępnia informacje nie tylko dotyczące działalności gospodarczej, otwierania i zamykania firm, problematyki konsumenckiej, lecz także związane z uznawaniem kwalifikacji zawodowych w ramach zawodów i działalności regulowanych oraz praw i obowiązków pracowników i pracodawców. Szczegółowy minimalny zakres tych danych określają art. 22b i 22d ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wprawdzie nie wszystkie można już dziś znaleźć na stronie punktu, ale jest tam ich sporo.
– Są one nadal pogłębiane i uszczegóławiane – zapewnia Bogna Gudowska z biura prasowego Ministerstwa Gospodarki. – Współpracujemy przy tym z innymi resortami, które mają ustawowy obowiązek zapewnienia wspomnianych informacji oraz zagwarantowania ich aktualności i kompletności.
[srodtytul]Dla przedsiębiorcy i konsumenta[/srodtytul]
Punkt nie zastępuje innych urzędów ani nie ogranicza możliwości uzyskiwania w nich informacji. Jest dodatkowym narzędziem kontaktu dostępnym w sieci zarówno dla polskich, jak i zagranicznych przedsiębiorców.
Podział informacji na stronie jest dość przejrzysty. Odrębne zakładki przeznaczone są dla konsumentów i urzędników. Właściciele firm mogą szukać tego, co ich interesuje, w zakładce przedsiębiorcy. Znaleźć w niej można lapidarne, przynajmniej na razie, opisy rozpoczynania, zawieszania i zamykania działalności gospodarczej.
Przydatna może się okazać lista tzw. właściwych organów. Wyszukać na niej można ok. 3000 adresów, przede wszystkim urzędów, także niektórych organizacji. Brakuje jednak danych sądów czy znacznej części organizacji zawodowych, które zgodnie z ustawą o swobodzie są także określane jako właściwe organy.
Osobna zakładka dotyczy uznawania kwalifikacji. Dzięki niej można dotrzeć do listy zawodów regulowanych. Jednak ci, którzy rzeczywiście zamierzają złożyć wniosek o uznanie kwalifikacji, będą musieli się skontaktować z właściwym urzędem. Dokładnych procedur w tym zakresie w punkcie kontaktowym nie ma.
Natomiast już dzisiaj krajowym i zagranicznym przedsiębiorcom przydać się mogą informacje zawarte w zakładce procedury. Jest ich na razie 105 – dotyczą części pozwoleń, zezwoleń, rozpoczynania i kończenia działalności, uzyskiwania niektórych kwalifikacji zawodowych.
Dostępna jest także, na razie dość skromna, baza wiedzy z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami, jak również szkolenia e-learningowe, a także materiały instruktażowe, jak korzystać z informacji i funkcji udostępnianych za pomocą strony internetowej punktu.
[srodtytul]Lufcik do Unii[/srodtytul]
Punkt kontaktowy stwarza także możliwość zapoznania się z informacjami, jakie zostały podane na stronach internetowych innych krajów UE lub EFTA. Podobne punkty działają bowiem w 29 krajach europejskich. Można bez problemu wejść na nie ze strony polskiego punktu.
Podstawowe dane z poszczególnych krajów dostępne są zazwyczaj w językach urzędowych i po angielsku. Ale niekiedy bardziej szczegółowe, a istotne dla przedsiębiorców informacje są tylko w językach urzędowych, co utrudnia ich zrozumienie.
[srodtytul]Wciąż bez e-okienka[/srodtytul]
Jednym z podstawowych celów funkcjonowania punktu jest umożliwienie stosowania elektronicznych procedur oraz formalności przy rozpoczynaniu, prowadzeniu i kończeniu działalności gospodarczej. Jednak, przynajmniej jeżeli chodzi o polską stronę, długa jeszcze do tego droga.
Jak zapewnia resort gospodarki, w ramach projektu programu operacyjnego „Kapitał ludzki” „Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka” trwa właśnie proces przygotowywania opisów procedur i przygotowania elektronicznych formularzy umożliwiających złożenie wniosków, notyfikacji i oświadczeń do właściwych urzędów.
Na razie nie ma możliwości załatwienia drogą elektroniczną urzędowych formalności.
[ramka][b]Co na internetowej stronie[/b]
Zgodnie z art. 22b ustawy o swobodzie działalności gospodarczej na stronie mają być dane o:
- procedurach i formalnościach wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej w Polsce;
- ogólnych zasadach świadczenia usług w państwach UE i EFTA, zwłaszcza w zakresie ochrony konsumentów;
- sposobach nawiązania kontaktu z właściwymi organami wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji;
- sposobach i warunkach dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;
- środkach prawnych przysługujących w wypadku sporu między urzędem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami;
- wydanych lub opracowanych przez właściwe organy wyjaśnieniach w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej;
- adresach i kontaktach do stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom;
- prawach i obowiązkach pracowników i pracodawców. [/ramka]