Chodzi o wprowadzenie możliwości odliczenia 60 proc. podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych na firmę, nie więcej jednak niż 6000 zł od każdego samochodu o masie całkowitej do 3,5 tony, oraz o zakaz odliczania podatku od paliwa do wszystkich samochodów do 3,5 t.
Aby rozwiązania te mogły być – jak chce Ministerstwo Finansów – stosowane przez trzy najbliższe lata (tj. od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r.), Polska musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej. Ma o nią wystąpić polski rząd. Na razie ministerstwo na podstawie art. 177 dyrektywy 112 wystąpiło do Komitetu ds. VAT w UE z wnioskiem o konsultację o czasowe zawieszenie prawa do odliczania VAT od paliwa dla samochodów z kratką.
– Obecnie nie chcemy utrzymać odliczania VAT od paliwa wyłącznie dla samochodów z kratką ani rozszerzyć tego prawa na wszystkie samochody. Dlatego proponujemy trzyletni okres zawieszenia, aby po tym czasie, uwzględniając sytuację gospodarczą, podjąć ostateczną decyzję – tłumaczy wiceminister finansów Maciej Grabowski.
MF chce też uregulować wykorzystanie aut służbowych do celów prywatnych. Ma już gotową nowelizację ustaw o podatku dochodowym. Pomysł zakłada m.in. ustalanie wartości nieodpłatnego świadczenia w wysokości 0,5 proc. wartości początkowej samochodu w skali miesiąca. Dla samochodów, które są przez firmę wynajmowane, leasingowane czy dzierżawione, propozycja MF przewiduje konieczność uwzględnienia 0,5 proc. wartości rynkowej z dnia umowy.