Wymagane jest ono także do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt. Bez zezwolenia nie można prowadzić również grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych. Można uzyskać je od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce, w którym działalność ma być prowadzona.

 

 

Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie takiego zezwolenia, określa i podaje do publicznej wiadomości wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jeżeli dotyczą one działalności polegającej na odbiorze odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, należy w nich zawrzeć opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań. Należy również wskazać miejsce unieszkodliwiania lub odzysku odpadów komunalnych wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Tam też przedsiębiorca będzie obowiązany odebrane śmieci wywozić.

 

 

Ubiegając się o zezwolenie, należy złożyć wniosek. Powinien on zawierać dane przedsiębiorcy (jego imię, nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby, a także numer NIP). Należy w nim wskazać obszar działalności (nie musi być to cała gmina) i jej przedmiot, czyli jakiego rodzaju działalność chce on prowadzić. Ponadto we wniosku należy określić środki techniczne, jakimi dysponuje oraz technologie stosowane lub przewidziane do stosowania przy świadczeniu usług w zakresie działalności objętej wnioskiem. Ustawodawca nakazuje również, aby we wniosku przedsiębiorca określił, jakie zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planuje stosować po zakończeniu prowadzenia działalności. We wniosku podać należy również termin, w którym przedsiębiorca planuje rozpocząć działalność, oraz zamierzony czas jej prowadzenia. Jak podkreślił NSA w wyroku z 16 stycznia 2008 r., decyzja ustalająca okres ważności zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych może zostać wydana na okres krótszy niż wnioskowany przez przedsiębiorcę, jeżeli zostanie wykazane, że za tego rodzaju ograniczeniem przemawiają względy interesu publicznego. Interes przedsiębiorcy jest ważnym, ale niejedynym czynnikiem wpływającym na treść zezwolenia (II OSK 1846/06). Do wniosku dołączyć należy również wykaz rodzajów odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości, jak również informację o sposobie realizacji obowiązku ograniczania masy odpadów ulegających biodegradacji składowanych na wysypiskach. Należy również udokumentować gotowość ich przyjęcia przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie ich odzysku lub unieszkodliwiania.

Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie nie może zalegać z płatnością podatków i składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. W związku z tym obowiązany jest przedstawić stosowne zaświadczenie.

 

 

Wydanie, odmowa, cofnięcie lub zmiana zezwolenia następuje zawsze w formie decyzji administracyjnej. Przed jej wydaniem wójt może nie tylko wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia brakującej części dokumentacji potwierdzającej, że spełnia określone w przepisach wymagania. Może również przeprowadzić kontrolę sprawdzającą, czy stan zadeklarowany odpowiada faktycznemu. Przedsiębiorca powinien również zgłaszać wójtowi – niezwłocznie – wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu.

Zezwolenie wydaje się na czas określony. Nie może on przekraczać dziesięciu lat. Jego szczegółową treść określa art. 9 ust. 1 – 1aa ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Jeżeli przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie, nie wypełnia określonych w nim warunków, wójt wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszania tych warunków.

Jeżeli przedsiębiorca mimo wezwania nadal narusza te warunki, organ cofa w drodze decyzji zezwolenie bez odszkodowania.

Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z wykonania określonych w zezwoleniu obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony środowiska.

 

 

Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, jest obowiązany również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i odpadów z remontów.