[b]Tak wynika z wyroku WSA w Opolu z 23 lutego 2009 r. (I SA/Op 415/08).[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Urząd celny i izba celna odmówiły stwierdzenia i zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego. [b]Powołały się na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 18 stycznia 2007 r. (w sprawie C-313/05).[/b] Twierdziły, że nadpłata nie przysługuje, bo kwota podatku akcyzowego zapłacona przez podatnika z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu nie przewyższa kwoty podatku akcyzowego zawartego w cenie samochodu osobowego zarejestrowanego w kraju. Ostatecznie sprawą zajął się WSA. Jego zdaniem decyzja wydana przez organy narusza przepisy postępowania w sposób mający istotny wpływ na wynik sprawy.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a podatnikami akcyzy od samochodów są m.in. podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stawki podatku akcyzowego określa rozporządzenie ministra finansów.

Reklama
Reklama

[wyimek]Nie tylko marka, model i wiek wpływają na wartość pojazdu, ale również ogólny stan techniczny[/wyimek]

Aby rozstrzygnąć tę sprawę, należało – zdaniem WSA – sięgnąć do regulacji zawartych w prawie krajowym oraz do dorobku prawa wspólnotowego i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (zwłaszcza wyroku z 18 stycznia 2007 r. wydanego w sprawie C-313/05). W orzeczeniu tym ETS zajmował się kwestią zgodności przepisów ustawy o podatku akcyzowym z prawem wspólnotowym. Stwierdził, że podatek akcyzowy, uregulowany przez ustawę o podatku akcyzowym, nie stanowi cła sensu stricto ani opłaty o skutku równoważnym, nie jest bowiem nakładany na towary w związku z przekroczeniem przez nie granicy. W wyroku tym ETS orzekł równocześnie, że przepis art. 90 akapit 1 TWE sprzeciwia się podatkowi akcyzowemu w zakresie, w jakim kwota podatku nakładana na pojazdy używane starsze niż dwa lata, nabyte w państwie członkowskim innym niż to, które wprowadziło taki podatek, przewyższa rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych pojazdów zarejestrowanych wcześniej w państwie członkowskim, które nałożyło podatek.

Na organie podatkowym spoczywał zatem obowiązek zbadania, czy kwota podatku nałożonego z tytułu nabycia samochodu osobowego w innym państwie członkowskim UE przewyższała kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenie podobnego pojazdu używanego zarejestrowanego wcześniej jako nowy w Polsce.