Zgodnie z nowymi przepisami każda operacja TIR musi zostać wprowadzona do wspólnotowego systemu elektronicznego. Dla posiadacza karnetu TIR oznaczać to będzie obowiązek przedstawienia na granicy papierowego karnetu TIR (tak jak dotychczas), ale także dodatkowy obowiązek przesłania do systemu celnego elektronicznego zgłoszenia zawierającego wszystkie dane z karnetu.
Bez przesłania zgłoszenia TIR drogą elektroniczną karnet nie zostanie przyjęty przez władze celne, a kierowca będzie musiał skorzystać z usług agencji celnej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i oczekiwaniem.
Jedynym wyjątkiem od tej reguły będzie awaria systemu elektronicznego. Tylko w takim przypadku procedura TIR będzie realizowana wyłącznie na podstawie karnetu.
Zgłoszenie elektroniczne musi być przesłane do urzędu celnego wyjścia z Unii Europejskiej albo granicznego urzędu wprowadzenia na obszar Unii przed przybyciem towaru na przejście graniczne. Można to zrobić za pomocą:
- portalu internetowego IRU (International Road Transport Union) – w Polsce trzeba się z tym zwracać do Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych ([link=http://www.zmpd.pl]www.zmpd.pl[/link]);
- pośredników posiadających aplikacje do przesyłania zgłoszeń TIR do systemu celnego NCTS (agencje celne, spedycje);
- własnej aplikacji – kupionej na rynku lub stworzonej przez przewoźnika w oparciu o specyfikację XML, która jest dostępna na stronie internetowej Polskiej Służby Celnej pod adresem: [link=http://www.mf.gov.pl/index.php?const=2]www.mf.gov.pl/index.php?const=2[/link]
Wprowadzenie elektronicznej obsługi procedury TIR w systemie celnym ma w założeniu ułatwić życie przewoźnikom, to znaczy:
- skrócić czas obsługi karnetu TIR i związane z tym procedury w urzędach granicznych;
- przyspieszenie zamknięcia procedury TIR na terenie Unii Europejskiej dzięki elektronicznej komunikacji między urzędami celnymi;
- zapewnić skuteczny nadzór i bezpieczeństwo przewozu.