Przeznaczenie urlopu wypoczynkowego na pracę, choćby w innym przedsiębiorstwie, jest zgodne z prawem, podobnie jak – z pewnymi wyjątkami – podjęcie dodatkowego zatrudnienia.
Według art. 152 kodeksu pracy podwładnemu przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Prawo to należy do podstawowych, niezbywalnych uprawnień pracowniczych, a wynika nie tylko z kodeksu, ale również z konstytucji i ratyfikowanych przez Polskę umów międzynarodowych.
W myśl art. 163 kodeksu wypoczynku należy udzielać zgodnie z planem urlopów, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Jeżeli nie mamy obowiązku tworzenia planu urlopów, termin urlopu ustalamy w porozumieniu z zatrudnionym.
[b]Żaden przepis nie zobowiązuje pracownika, aby podczas takiego urlopu rzeczywiście i wyłącznie wypoczywał. Może więc go poświęcić na pracę na rzecz innego podmiotu niż obecny pracodawca[/b]. Co więcej podjęcie dodatkowego zatrudnienia w tym czasie nie wymaga zawiadomienia obecnego szefa ani też jego zgody.
[b]Od zasady tej istnieją jednak wyjątki przewidziane w przepisach lub umowach o pracę.[/b] Dla przykładu obowiązek uzyskania zgody pracodawcy lub poinformowania go o zamiarze dodatkowego zarobkowania spoczywa przede wszystkim na funkcjonariuszach publicznych, np. urzędnikach, policjantach czy żołnierzach.
Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć zarobkowych może również określać umowa o zakazie konkurencji. Według art. 101[sup]1[/sup] kodeksu pracy w zakresie wskazanym w umowie zatrudnionemu nie wolno prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez podwładnego tego zakazu, może dochodzić od tego ostatniego wyrównania szkody na zasadach określonych w kodeksie pracy.
Jeśli więc opisanej osoby nie obejmują przepisy ani postanowienia umowy, które zabraniałyby podejmowania dodatkowego zajęcia zarobkowego, może się na to zdecydować również w trakcie urlopu. Nawet nie musi o tym zawiadamiać szefa. Zajęcia te nie mogą jednak prowadzić do naruszania innych obowiązków pracownika, o których mowa w art. 100 kodeksu pracy, np. zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić firmę na szkodę.
[i]Autor jest legislatorem w biurze Senatu[/i]