Najprościej robi się to w gminnej ewidencji działalności gospodarczej.
Przepisy o jednym okienku pozwalają, przynajmniej teoretycznie, na prowadzenie interesów zaraz po dokonaniu wpisu. Większość urzędów wypracowała własne zasady otwierania działalności, niekoniecznie realizujące ideę jednego okienka.
Piszemy wyłącznie o osobach fizycznych wpisujących się do gminnej ewidencji działalności gospodarczej. Nie zajmujemy się spółkami ani innymi podmiotami, które trzeba wpisywać do Krajowego Rejestru Sądowego.
[srodtytul]Rejestracja na kilka sposobów[/srodtytul]
Najprościej jest złożyć wniosek osobiście w urzędzie gminy. Czynności tej można też dokonać przez pełnomocnika. W obu wypadkach trzeba okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość. Jest to wygodna metoda. W wielu urzędach można skorzystać z gotowych formularzy i od razu wypełnić wniosek, tak jak życzą sobie urzędnicy.
Na stronach internetowych gmin są zamieszczone elektroniczne wersje wniosków. Można je wypełnić w domu i przynieść gotowe do urzędu.
[srodtytul]Także przez Internet[/srodtytul]
Można także złożyć wniosek elektronicznie za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu. Jeśli dysponujemy bezpiecznym podpisem elektronicznym, wystarczy złożyć taki podpis. Ci, którzy nie mają bezpiecznego podpisu, muszą się pofatygować do urzędu i własnoręcznie podpisać formularz.
Jest jeszcze jedna możliwość. Wypełnione formularze można też przesłać pocztą, ale tylko z poświadczonym notarialnie podpisem wnioskodawcy.
Urząd powinien niezwłocznie dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i doręczyć przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie. Z wyjaśnień opublikowanych przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że jeśli zainteresowany zgłosił się osobiście, to powinien dostać zaświadczenie o wpisie od ręki. Rozmija się to jednak z praktyką – przynajmniej w większych urzędach trzeba na to poczekać kilka dni.
[srodtytul]Wyślą do innych urzędów[/srodtytul]
Dane z wniosku o wpis do ewidencji organ ewidencyjny niezwłocznie (zgodnie z ustawą nie później niż w ciągu trzech dni od dnia wpisu) przesyła do urzędu skarbowego, statystycznego oraz ZUS lub do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Z wyjaśnień Ministerstwa Gospodarki wynika, że urząd nie musi korzystać z usług poczty, może przesłać dokumenty elektronicznie. W praktyce dziś, zwłaszcza w dużych miastach, dokumenty między urzędami wożą zazwyczaj kurierzy.
[ramka][b]Cztery wnioski w jednym druku[/b]
[b]Wniosek o wpis do ewidencji jest jednocześnie:[/b]
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych lub też zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Nie znaczy to jednak, że wypełniając formularze składane w gminnej ewidencji, dopełniamy wszystkich formalności. Musimy się liczyć z koniecznością wizyty w każdym z tych urzędów.[/ramka]
[b]Zobacz również artykuły:[/b]
[i][link=http://www.rp.pl/artykul/447598.html]Nie zapomnij o fiskusie i o ZUS[/link][/i]
[i][link=http://www.rp.pl/artykul/447589.html]Jak wybrać kod PKD [/link][/i]
[i][link=http://www.rp.pl/artykul/447586.html]Jeden formularz czasem nie wystarczy[/link][/i]
[i][link=http://www.rp.pl/artykul/447588.html]Prawie za darmo[/link][/i]
[b]Zobacz nasz poradnik:[/b]
[i] [link=http://www.rp.pl/temat/405988.html]Jak założyć małą firmę[/link] [/i]
[b]Zapraszamy do naszego serwisu:[/b]
[i][link=http://www.rp.pl/temat/55850.html] rp.pl » Dobra Firma » Zakładanie firmy [/link][/i]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=z.jozwiak@rp.pl]z.jozwiak@rp.pl[/mail][/i]