- Skierowałem do wójta gminy wniosek o dokonanie transakcji wiązanej, chodzi o zamianę nieruchomości gruntowej (którą gmina usiłuje bezskutecznie sprzedać w drodze przetargu) na lokal użytkowy, którego jestem właścicielem. Czy jest to prawnie możliwe, skoro są to różnego rodzaju nieruchomości?
Ogólne zasady dotyczące gospodarowania mieniem gminnym określa ustawa o samorządzie gminnym. W jej art. 30 ust. 2 pkt 3 postanowiono, że do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. Przejawem gospodarowania takim mieniem jest m.in. gospodarowanie nieruchomościami. Uszczegółowienie zasad dotyczących tego gospodarowania zawarto w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Tam, w art. 13 ust. 1 postanowiono, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.